Protestlied Kutpéage hit op de campus
De Nijmeegse studentenband Blueshift schreef het nummer Kutpéage over het nieuwe printsyteem in het Huygensgebouw. Het lied belandde op nummer één in de zogenaamde Radboud Top 40, een hitlijst die in het leven is geroepen voor Radboud Rocks. De band treedt morgen op tijdens de verjaardag van de universiteit.
Queen’s Bohemian Rhapsody mag dan al sinds jaar en dag bovenaan de Top 2000-lijst prijken, in de Radboud Top 40 moet Freddy Mercury voorrang verlenen aan de mannen van de Nijmeegse bluesband Blueshift. Met de protestsong Kutpéage bestormde Blueshift de Radboud-hitlijst. Het nummer staat op één en de makers spelen het donderdag in het Cultuurcafé tijdens Radboud Rocks.
De Radboud Top 40 is een lijst met de meest favoriete nummers aller tijden van studenten en medewerkers van de Radboud Universiteit, speciaal in het leven geroepen voor Radboud Rocks. Tot 12 mei konden favoriete nummers worden doorgestuurd. DJ Jean-Paul draait de lijst morgen, tijdens Radboud Rocks, tussen 18.00 en 21.00 uur in het Cultuurcafé.
Een grap
Het protestlied begon voor de bètastudenten als een grap. ‘We hadden net het nummer Killing in the name van Rage Against The Machine gerepeteerd’, legt toetsenist Stijn van Erp uit. ‘Dat is voor ons al een raar nummer, omdat we normaal blues spelen.’ Omdat zanger Sam van Vliet die avond niet aanwezig kon zijn, nam bassist Stefan Horst het voortouw. Al improviserend begon hij steeds harder te zingen: het nummer Kutpéage was geboren. ‘Het papiertje waarop de eerste en enige uitwerking van het nummer staat, is nog geveild tijdens de RAG-week’, lacht Van Erp.
Uiteindelijk kwam drummer Merlijn Kemna met het idee om het nummer op de culturele avond van studievereniging Marie Curie te spelen, waarna ook het Science festival (13 april) werd aangegrepen om de protestsong ten gehore te brengen. Daardoor steeg het in bekendheid. Van Vliet: ‘Het is allemaal best snel gegaan. Na de culturele avond en het Science festival kregen we veel positieve reacties. Twee weken geleden hoorden we dat ons nummer bovenaan de Radboud-hitlijst stond. Nog diezelfde avond hebben we het nummer opgenomen.’
Problemen met Péage
Hoewel het lied dus begon als een grap, is de boodschap serieus. De band ergert zich aan het printsysteem Péage. ‘De rest van de campus gebruikt het al langer, maar het systeem dat tot voor kort in het Huygensgebouw werd gebruikt, werkte veel soepeler en was multifunctioneler’, zegt Horst. De mannen willen proberen de boel te verbeteren: samen met de Facultaire Studentenraad (FSR) stelde Blueshift een lijst op met positieve en negatieve punten. De problemen met de viercijferige inlogcode en de lange verzendtijd van een printopdracht kregen een plekje onder het kopje ‘klachten’.
Dinsdag ging de band samen met de FSR in gesprek met de directeur van het Facilitair Bedrijf en de projectleider van Péage om de problemen én het lied te bespreken. ‘Ze hebben naar ons geluisterd en gaan kijken wat ze kunnen verbeteren’, zegt gitarist Freek Roelofs.
Daniël Wigboldus
De organisatie van Radboud Rocks laat weten niet gecharmeerd te zijn van de tekst, maar waardeert de creativiteit waarmee Blueshift het probleem onder de aandacht heeft gebracht.
Tijdens Radboud Rocks speelt de band in het Cultuurcafé haar beroemde protestlied, waarna ook het normale bluesrepertoire aan bod zal komen. Gitarist Bas Bemelmans hoorde al dat leden van het college van bestuur komen luisteren. Ook Daniël Wigboldus, voorzitter van het CvB, is bluesfanaat en toetsenist in een bluesband. ‘Misschien wil hij wel een keer met ons spelen’, grapt Roelofs. Of de mannen dan ook Kutpéage gaan spelen, weten ze nog niet.