Psychologiestudenten teleurgesteld: ‘Geen stap verder’
De psychologiestudenten die een petitie startten tegen Engelstalige colleges zijn teleurgesteld over het gesprek dat ze vanochtend voerden met de onderwijsdirecteur en -coördinator van hun opleiding. ‘We zijn geen stap verder gekomen.’
De tweedejaarsstudenten van de Nederlandstalige opleiding psychologie zijn verontwaardigd dat ze dit studiejaar opeens hoorcolleges in het Engels krijgen voorgeschoteld. En dat terwijl ze van meet af aan hebben gekozen voor de Nederlandstalige variant. Ze startten daarom vorige week een petitie.
Noodzaak
Initiatiefnemers van de petitie Liz Beekman, Dana Petrovic en Tim Eeftinck Schattenkerk voerden vanochtend overleg met onderwijsdirecteur Ruud Meulenbroek en onderwijsmedewerker José van Alst van hun opleiding. Maar het gesprek heeft ze allerminst gerustgesteld. ‘We hadden wel het idee dat er goede wil was, maar ze hebben ons niet precies kunnen uitleggen wat nou de noodzaak is van de Engelstalige colleges’, zegt Eeftinck Schattenkerk.
‘Het voelt alsof je een afspraak aangaat met elkaar en de ander houdt zich daar niet aan.’
Petrovic: ‘Ze zeiden dat ze het recht hebben om het examenreglement aan te passen en zo de Engelstalige colleges te legitimeren. Maar wij stellen: als we dat hadden gewild dan hadden we wel voor de Engelstalige track gekozen.’ Beekman: ‘Wij hebben ons ingeschreven voor Nederlandstalig onderwijs en dat is ons nu ontnomen. Het voelt alsof je een afspraak aangaat met elkaar en de ander houdt zich daar niet aan.’
Buitenland
Maar volgens Meulenbroek is er nooit gezegd dat de opleiding overwegend in het Nederlands zou zijn. ‘Het invoeren van de Engelstalige track heeft blijkbaar bij sommigen de suggestie gewekt dat de andere track volledig in het Nederlands zou zijn. Dat is nooit de bedoeling geweest. Er is ook Engelse literatuur, de helft van de hoorcolleges is in het Engels. Alle werkgroepen zijn in het Nederlands.’
Meulenbroek erkent wel dat de tweedejaarsstudenten psychologie nu meer Engels krijgen dan in voorgaande jaren. ‘We hebben gemeend dat we onze studenten beter moeten voorbereiden op de Engelstalige literatuur en colleges in het derde jaar en het studeren in het buitenland.’ Meulenbroek is aan de slag gegaan met de klacht over het niveau van het Engels van de docenten. Met de studenten probeert hij in gesprek te blijven. ‘Kritische feedback van studenten is altijd welkom, want wij willen het beste onderwijs bieden.’ Hij heeft zich wel voorgenomen om bij de voorlichting van de nieuwe studenten voortaan de tweetaligheid van de opleiding extra te benadrukken.
De studenten krijgen uit het hele land begripvolle reacties op hun petitie. ‘We merken dat veel studenten zich herkennen in onze kritiek’, aldus Petrovic.