Ranking the RU: nieuwe promotiefilm

09 jan 2015

Studenten en medewerkers moeten presteren en excelleren. Maar hoe presteert de Radboud Universiteit zelf? Elke maand laat Vox een deskundige een oordeel vellen. Filmmaker Martijn Schinkel geeft twee sterren aan de nieuwe studentenpromotiefilm in het kader van de campagne ‘Change Perspective’. 

Illustratie: Roel Venderbosch
Illustratie: Roel Venderbosch

De Nijmeegse filmmaker Martijn Schinkel heeft een aantal goed beoordeelde films op zijn naam staan, zoals de documentaire rondom de Oversteek (Lights Crossing) en een film in het kader van Nijmegen Green Capital. Ook werkte hij eerder met gerenommeerde acteurs zoals Monic Hendrickx en Rutger Hauer. De deze maand gelanceerde promotiefilm van de universiteit kan hem weinig bekoren. Als huiswerk heeft Schinkel kennisgenomen van de briefing van de universiteit aan de filmmakers. Die luidt: schets voor aankomende studenten in twee minuten een beeld van ‘sfeer, omgeving en ambitie van de universiteit’. Is dit gelukt?

Klassieke fout
De film doet volgens Schinkel voor een groot deel iets anders dan wordt beoogd: begin en einde gaan immers over de problemen in de wereld en de vermeende rol van de Radboud Universiteit om ze op te lossen. ‘Deze boodschap is dus niet in lijn met de opdracht. Een potentieel student wordt niet als zodanig aangesproken. Pas aan het eind van de film begrijp je dat de film voor deze doelgroep is bedoeld, een klassieke fout.’ Een andere klassieke misser is het uiteenlopen van het overvloedige commentaar in de voice-over en de inhoud van de beelden: de zogenaamde ‘schaar van Wember’ staat te ver open. Daardoor komt de kijker niet in de goede sfeer en blijft de informatie in de film niet hangen. ‘Achteraf zullen weinig kijkers kunnen navertellen wat er is gezegd, heel zonde.’

Voice-over
De film is volgens Schinkel te redden met een nieuwe montage. Hij somt op: ga van start met het aanspreken van je doelgroep, laat door middel van sfeerbeelden zien waarom je graag bij de universiteit wilt horen, en toon vervolgens dat je in goed gezelschap bent van slimme onderzoekers. ‘Tenslotte communiceer je dat je samen met deze mensen een bijdrage kunt gaan leveren aan vraagstukken en uitdagingen van deze tijd, wie wil dat nou niet?’
De film is helemaal af met een nieuwe voice-over, met minder tekst en een betere aansluiting op de beelden ‘die op zich zelf heel aardig zijn’. Kortom: er is zoveel werk aan de winkel om de promotiefilm te redden, dat Schinkel niet verder komt dan twee sterren. En die tweede ster is voor de beelden. / Paul van den Broek

Voor de film: zie www.ru.nl, ‘welcome to Radboud University’.

0 reacties

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!