Rector: ‘Nog niet alle vakken gehaald? Neem de tijd en begin een jaar later met studeren’
Examenleerlingen die nog niet al hun vakken hebben gehaald, kunnen beter een tussenjaar nemen dan al beginnen aan een studie, vindt rector magnificus Han van Krieken. 'Begin met een goed gemoed aan het nieuwe jaar.'
Dat zegt rector magnificus Han van Krieken in reactie op een idee van voorzitter Henk Hagoort van de VO-raad, een landelijke koepel van middelbare scholen. Hagoort stelt voor leerlingen die door de coronamaatregelen nog niet alle vakken hebben gehaald, toch al aan hun studie te laten beginnen.
Hagoort: ‘Deze leerlingen hebben door corona een andere uitgangssituatie waar ze zelf niets aan kunnen doen. Het zegt ook helemaal niets over wat ze als student kunnen bereiken.’
Nieuw leven
Van Krieken denkt niet dat deze oplossing de juiste is. ‘Het eerste studiejaar is cruciaal voor studenten. Ze maken een omschakeling naar een nieuw leven. Ze gaan op kamers en leren anders studeren. Daar hebben ze alle energie voor nodig. Als ze daarnaast nog vakken moeten inhalen, komen ze mogelijk structureel op achterstand.’
De rector wijst erop dat degenen die vertraging hebben opgelopen, het waarschijnlijk al moeilijk hebben: ‘Mentaal of met het opnemen van de stof. Die wil je niet extra belasten.’
’20 tot 30 procent van de studenten kiest niet meteen de goede studie’
Hij raadt leerlingen die nog geen diploma hebben aan het komende schooljaar zonder stress hun vakken te halen, zich goed te oriënteren op de vervolgstudie en een bijbaantje te nemen om van te sparen of te reizen. Vooral de juiste vervolgstudie kiezen, onderstreept Van Krieken. ’20 tot 30 procent van de studenten kiest niet meteen de goede studie.’ Serieus werk maken van de studiekeuze door bijvoorbeeld aan meeloopdagen deel te nemen, kan dat voorkomen. Ook meedoen aan het Pre-University College kan uitkomst bieden.
Van Krieken deelt de zorgen over de jonge generatie. Ook op de universiteit merkt hij de gevolgen van de pandemie op. ‘De generatie die onder corona studeert heeft het zwaar. De huidige tweedejaars hebben moeite een ritme te vinden en om naar colleges te komen. Ze halen hun punten redelijk, maar worden geen onderdeel van de academische gemeenschap. Dat is jammer.’
Dit artikel van Bettine Winters stond eerder in De Gelderlander.