Rondje Heyendaal kan nog stukken veiliger

26 jan 2016

Verkeersveiligheid op de Nijmeegse campus blijft de gemoederen bezighouden. Niet voor niks dat er weer aardig wat punten op de schop zullen gaan. Vox stapt samen met Pepijn Oomen, GroenLinks-gemeenteraadslid, op de fiets.

Pepijn Oomen voor het kruispunt waar hij graag een brug zou zien. Foto: Mathijs Noij
Pepijn Oomen voor het kruispunt waar hij graag een brug zou zien. Foto: Mathijs Noij

Campus Heyendaal is de grootste forenzenmagneet van Gelderland. Elke dag vinden maar liefst zestigduizend studenten en medewerkers hun weg naar collegezaal, ziekenhuis of kantoor op dit kleine stukje Nijmegen. Een groot deel daarvan komt, goedkoop en groen, met de fiets.

Pepijn Oomen is een van hen. Hij is gemeenteraadslid voor GroenLinks, bestuurslid van de Nijmeegse Fietsersbond én werkt als secretaris bij de medezeggenschap van de Radboud Universiteit. Voor zijn partij schreef Oomen een zestienpuntenplan voor het fietsverkeer in Nijmegen. De gemeente neemt veel van zijn ideeën over, maar laat op de campus nog een hoop steken vallen, vindt Oomen. Genoeg redenen om op de fiets te stappen voor een rondje Heyendaal.

Voorrang
Oomen is nog maar net vertrokken of er verschijnt een glimlach op zijn gezicht. We zijn gearriveerd op de Erasmuslaan. ‘Dit is een feest: het fietspad ligt gescheiden van het autoverkeer en fietsers hebben voorrang op de auto’s die uit de Grotiusgarage komen.’ Enkele minuten later, als Oomen zijn zwarte Sparta de Philips van Leydenlaan op heeft gestuurd, kijkt hij minder vrolijk. ‘In theorie hebben fietsers hier ook voorrang, maar in de praktijk stoppen veel automobilisten niet. Er zijn geen plannen voor, maar dat probleem zou je kunnen oplossen door een drempel te maken voor de automobilist.’

We fietsen door, over de Sint Anna, richting binnenstad. ‘Officieel verlaten we nu de campus, maar dit is natuurlijk net zo goed een aanvoerweg van de campus. Aangekomen bij de kruising met de Thijmstraat knijpt Oomen in de remmen. ‘Dit is een gevaarlijk kruispunt. De Thijmstraat is bovendien een hel voor fietsers – de klinkers zijn zo ongelijk dat alles van je fiets rammelt.’ Oomen vertelt dat de Thijmstraat en Tollensstraat, die samen steeds belangrijker worden als route naar de campus, een fietsstraat worden.

Fietsbrug
We vervolgen onze weg over het Pagodepad en Verlengde Groenestraat – de fietsstraat langs het spoor en komen aan bij de Heyendaalseweg. Met die straat heeft Oomen grote plannen. We staan op misschien wel het drukste fietskruispunt van Nijmegen tijdens de spits. ‘Hier zou een brug uitkomst bieden’, zegt Oomen. ‘Daardoor kunnen zowel auto’s als fietsers doorrijden. Scheelt een hoop opstoppingen en onveilige situaties. Maar er zijn ook andere mogelijkheden, bijvoorbeeld door op de Heyendaalseweg eenrichtingsverkeer in te voeren.’

Als het stoplicht op groen springt nemen we het fietspad, mooi gescheiden van autoverkeer, richting Erasmusgebouw. De grote rotonde is elke dag weer een decor van veel bijna-ongelukken. ‘Maar toch gaat het hier bijna nooit fout’, weet Oomen, ‘mede dankzij een paar aanpassingen enkele jaren terug’.

Christus
Wat eigenlijk een veel gevaarlijker punt is, is de kruising iets verderop. Wie na de sportvelden vanaf de Heyendaalseweg linksaf wil, richting de D’almarasweg, zal niet zelden in het nauw worden gedreven. ‘Hier gaat het echt helemaal fout’, zegt Oomen. ‘Je kunt als fietser geen kant op en moet midden op het fietspad stil gaan staan als er een auto voorbij sjeest.’ Gelukkig, zo weet Oomen, willen de universiteit en de gemeente van dit punt een rotonde maken. Het beeld van Jezus Christus zal ervoor moeten wijken, maar daar krijgen we wel een veiliger campus voor terug. / Mathijs Noij

Pepijn Oomen velt in de serie Ranking the RU een oordeel over de fietsveiligheid van de Nijmeegse campus. Benieuwd hoeveel sterren Oomen geeft? Pak dan aanstaande donderdag de nieuwste Vox uit de bakken.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!