Ronkende Radboud-commercial te zien in bioscoop

02 sep 2019

Je bent nodig. Dat is de slogan van een nieuwe campagne van de Radboud Universiteit. Met een ronkend filmpje dat vanaf vandaag in bioscopen wordt vertoond, hoopt de universiteit de campagne met een ‘big bang’ te openen.

We zien een draaiende aarde, met geluidsfragmenten uit de jaren vijftig, van onder andere Harry S. Truman, waarin het optimisme van de naoorlogse jaren doorklinkt. Maar dan spoelt de tijd door en begint de aarde te tollen, begint het Verenigd Koninkrijk weg te drijven van het Europese vasteland en zien we de aarde verschroeien tot een soort planeet Mars, waar geen boom meer overeind staat.

In een kantoor in academiegebouw Berchmanianum kijken we naar de nieuwe promotiefilm van de Radboud Universiteit, die vanmiddag ook tijdens de opening van het academisch jaar zal worden vertoond. Maar belangrijker: wie de komende twee weken naar de bioscoop gaat in een Nederlandse studentenstad krijgt de commercial ook te zien, tijdens de reclames voorafgaand aan de film.

‘Met knallend Dolby Surround-geluid komt-ie nog meer binnen’

We kijken verder. Klimaatactivist Greta Thunberg neemt het woord en spreekt de hoop uit dat de wereld ook voor haar kinderen en kleinkinderen een mooie plek zal zijn. We zoomen uit en drie woorden verschijnen: je bent nodig, met het logo van de Radboud Universiteit. Je bent nodig: het is de slogan die zeker het komende jaar Change Perspective naar de achtergrond zal doen schuiven.

‘Het filmpje is eigenlijk bedoeld voor in de bioscoop’, zegt Pim van Zanen, directeur van de Dienst Marketing en Communicatie. ‘Met knallend Dolby Surround-geluid erbij. Dan komt-ie nog meer binnen.’

Vacatures

Wat te doen aan het grote aantal openstaande vacatures? Met die vraag zat het college van bestuur begin van dit jaar in zijn maag. Dat was het moment dat het idee ontstond voor een vacaturecampagne, naast de gebruikelijke vacatures die gedeeld worden via bijvoorbeeld LinkedIn.

Tegelijkertijd leefde bij de Dienst Marketing en Communicatie de wens om de universiteit inhoudelijk beter neer te zetten. Pim van Zanen: ‘Als je dan toch een budget vrijmaakt voor een campagne, zou je er dan geen meerdere doelen tegelijkertijd mee kunnen dienen?’

‘Wat we willen zeggen is dat we ons steentje bijdragen’

Het resultaat is de campagne onder de slogan ‘je bent nodig’ (of in het Engels: you have a part to play). Vandaag is de aftrap. ‘De slogan is breed van toepassing’, zegt Van Zanen. ‘Vertrekpunt waren dus de vacatures. Maar als universiteit heb je naast werknemers ook partners nodig, bedrijven, donateurs. Misschien herkennen toekomstige studenten zich ook wel in de boodschap. En bovendien zou het mooi zijn als de campagne iets zou doen met de trots van huidige medewerkers.’

Het filmpje moest vooral niet wetenschappelijk zijn. ‘Vandaar het wegdrijven van Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, en het volledig verkleuren van de aarde. Je wilt niet dat er op een gegeven moment een wetenschapper opstaat die zegt: dit klopt niet.’ Volgens Van Zanen moet bovendien niet de indruk gewekt worden dat de Radboud Universiteit al deze problemen gaat oplossen. ‘Wat we willen zeggen is dat we ons steentje bijdragen en dat we daarvoor iedereen nodig hebben.’

Jean Mineur

Het filmpje wordt de komende twee weken vertoond in bioscopen in studentensteden. ‘We hadden eigenlijk maar een budget voor een commercial van 45 seconden’, zegt Van Zanen. ‘Maar Jean Mineur (de distributeur van bioscoopreclames, red.) vond onze boodschap zo belangrijk dat we voor hetzelfde bedrag twee minuten hebben gekregen.’

Bijzonder is het wel: een campagne die ontstond uit het idee om meer personeel aan te trekken, en die eindigt in het voorprogramma van de nieuwe Quentin Tarantino. ‘De meest effectieve manier om personeel te werven is dit inderdaad niet’, grapt Van Zanen. ‘Maar dit is een oproep aan iedereen. Dit gaat over jouw toekomst.’ Volgens Van Zanen sluit de boodschap goed aan bij de nieuwe toekomstvisie van de universiteit, die vandaag wordt gepresenteerd, en de titel A significant impact draagt.

Drie ton

En het prijskaartje? Dat komt – inclusief advertenties in de landelijke kranten en op stations, én gepushte advertenties op social media – uit op plusminus drie ton. ‘Als je een campagne voert, dan ook maar beter goed’, zegt Van Zanen. ‘We willen aftrappen met een big bang.’

Betekent dat dat Change Perspective verdwijnt? ‘Je bent nodig is een tijdelijke campagneboodschap, in tegenstelling tot Change Perspective. Maar het is niet handig om verschillende boodschappen tegelijkertijd in de lucht te houden, dus de komende tijd verdwijnt Change Perspective naar de achtergrond’, aldus Van Zanen. ‘Het is ook wel tijd voor een nieuw, fris geluid. Change Perspective is altijd iets te veel een communicatieding geweest, en leefde te weinig binnen de organisatie. De nieuwe campagne moet meer gevoel opwekken.’

5 reacties

  1. Dana schreef op 2 september 2019 om 21:44

    Slogan van de Radboud Universiteit:
    “De wens om de universiteit inhoudelijk beter neer te zetten”
    “Het filmpje moest vooral niet wetenschappelijk zijn” ?
    “plusminus 3 ton ?”

    Huh?

  2. Beta schreef op 4 september 2019 om 11:27

    “Je wilt niet dat er op een gegeven moment een wetenschapper opstaat die zegt: dit klopt niet.”

    Zullen we dan maar allemaal afspreken om niks te zeggen over de manier waarop de aarde door het zonlicht heen draait?

  3. J.P. schreef op 4 september 2019 om 13:51

    Met dit filmpje zendt de RU een duidelijk signaal af naar toekomstig medewerkers: de RU is géén universiteit. Het gaat hier niet om het overduidelijk niet wetenschappelijke filmpje, maar de strekking ervan: de wereld dient veranderd te worden. In zijn fundament is een universiteit er niet om de wereld te veranderen, wél om de wereld te begrijpen. Als er iets veranderd wordt op de universiteit, dan zijn het de karakters van studenten – als belangrijk residu van het proces van begrijpen. Afgestudeerden kunnen door hun betere begrip van de wereld en van zichzelf een beter oordeel vellen over de wereld. Als gevolg daarvan zouden zij de wereld kunnen veranderen. Dat laatste is aan het oordeelsvermogen van die student zelf. En dat wordt geoefend, niet wat het oordeel inhoudt. Ondanks dat neemt de RU een standpunt in over de Brexit in dit filmpje. Maar misschien nog wel tenenkrommender is het feit dat de RU reclame denkt te kunnen maken met een school stakende minderjarige milieuactiviste. Dat men voor Thunberg kiest en niet voor een Goethe of Einstein geeft toch wel weer aan in wat voor intellectuele crisis de RU onderhand beland is.

    De urgentie die de RU met dit filmpje aan de dag legt wat betreft de klimaatproblematiek heeft erg veel weg van een shockdoctrine (in het midden latende hoe urgent het is). Daarmee is de RU medeplichtig aan het traumatiseren van een hele generatie, die een gedegen ontwikkeling voor een des te complexere wereld in de weg staat. Geef jongvolwassenen de vrijheid en rust die zij nodig hebben zich te ontwikkelen en heb er vertrouwen in dat het onderwijs volwassenen aan de samenleving kan afleveren die een autonoom oordeel kunnen vellen over de wereld om zich heen. Dat aan dat laatste ook maar een beetje getwijfeld lijkt te worden, bewijst ook maar weer bovenstaande claim dat de universiteit een intellectuele crisis doormaakt. Gebruik die drie ton voor het onderwijs en stop met de Dienst Marketing en Communicatie.

    • Axel schreef op 18 november 2019 om 20:31

      Hoe is RU medeplichtig aan het traumatiseren van een gehele generatie? Weinig inhoudelijke argumenten in uw reactie. Veel hysterie om een reclamefilmpje.

  4. Andre schreef op 13 september 2019 om 14:53

    Mooi werk van RU. De gevolgen van de klimaatverandering merken vooral komende generaties.Hoe meer bewustwording daarover hoe beter. Ook wetenschappelijke en commerciële instellingen spelen en belangrijke rol on dat bewustwordingsproces.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!