Scholieren interviewen prijswinnaars

09 sep 2014

24 scholieren van de basisschool interviewden en filmden vandaag de prijswinnaars van de Radboud Science Awards. Anna (11): ‘Ze speelden pingpong en gitaar.’

Foto: Jasmijn Lobik
Foto: Jasmijn Lobik

Wat al die kinderen vandaag deden op de campus? Filmen. Vierentwintig scholieren van Nijmeegse basisscholen bezochten de universiteit om de winnaars van de Radboud Science Awards te filmen en interviewen. Deze awards gaan naar de drie belangrijkste wetenschappelijke onderzoeksresultaten van de Radboud Universiteit en het Radboudumc van het afgelopen jaar. ‘Ze waren niet zoals ik me onderzoekers had voorgesteld,’ vertelt scholiere Anna (11). ‘Ze speelden pingpong en eentje speelt ook gitaar.’

Foto: Jasmijn Lobik
Foto: Jasmijn Lobik

In groepjes van vier gingen de leerlingen onder leiding van projectleider Jan van Baaren langs de onderzoekers, hun collega’s en studenten om alles te weten te komen over de prijswinnaars. Stilletjes en duidelijk onder de indruk lopen de scholieren door het Radboudumc achter onderzoeker Anneke den Hollander en hoogleraar bij oogheelkunde Carel Hoyng de behandelkamer in. In een hoek staat een oogmeetapparaat van twee meter hoog. Hoyng haalt een oogprothese tevoorschijn. ‘Kijk, die is veel groter dan je eigen oog. En hier- ‘ Hij wijst naar een röntgenfoto op het computerscherm ‘- snijden we hem dan open.’

Foto: Jasmijn Lobik
Foto: Jasmijn Lobik

Als volleerde interviewers bereiden de scholieren het gesprek voor. De een plaatst de lamp naast het oogmeetapparaat, de ander richt de camera op de onderzoekers, de derde souffleert de interviewer en de laatste stelt de vragen. Twee trotse leraressen staan glunderend aan de zijlijn. Wat volgt is wetenschap in Jip-en-Janneke-taal: ‘We zijn heel trots dat we de oorzaak hebben gevonden van een veelvoorkomend oogprobleem, maar straks willen we natuurlijk mensen ook beter kunnen maken. Misschien zelfs zorgen dat kinderen die eerst niet konden zien, dat straks wel kunnen.’ Duidelijk. Het blijkt ook herkenbaar dat Den Hollander en Hoyng op maandagochtend geen zin hebben om naar het werk te gaan. Renée (12) begrijpt dat wel. ‘Ik wil ook wel eens niet naar school.’ Hoyng blijkt ook saxofoon te spelen, te zingen en ‘stiekem’ te werken terwijl hij voetbal kijkt. En de Den Hollander wilde haar hele leven al onderzoeker worden.

De dag heeft lang genoeg geduurd. ‘Daverend applaus’ in de slotzin wordt ‘dagelijks applaus’ en ‘de prijsuitreiking van de Radboud Science Awards’ blijkt wel een erg lange constructie. Tenslotte klinkt dan toch het langverwachte ‘It’s a wrap!’ Terug naar school. / Jasmijn Lobik

Op 24 september tonen de scholieren de videoportretten tijdens de uitreiking van de Radboud Science Awards. Meer informatie vind je hier.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!