SSH&-huurders boos om hoge servicekosten

30 apr 2020

Klopt mijn afrekening wel? Veel studenten zijn verbaasd over het bedrag dat ze aan de SSH& moeten bijbetalen. ‘Ik was dit jaar zuiniger dan normaal, en dan krijg je zo’n rekening.’

Elk jaar is het weer een spannend moment voor SSH&-huurders: de afrekening van de servicekosten. Deze factuur verrekent het voorgeschoten bedrag voor onder meer gas, water en elektriciteit met de kosten die daadwerkelijk gemaakt zijn. Sommige studenten krijgen geld terug, anderen moeten juist bijbetalen. De SSH& verstuurde afgelopen donderdag de factuur voor 2019 naar alle 7000 huurders.

Het ritueel leidt elk jaar tot gefronste wenkbrauwen bij huurders die moeten bijbetalen. Maar dit jaar krabben wel heel veel studenten zich achter de oren over de hoogte van het bedrag. Vooral op complex Mariënbosch wordt veel geklaagd: sommige bewoners moeten honderden euro’s bijbetalen. ‘Ik viel van mijn stoel van verbazing’, zegt bewoner Ingeborg Stok, die een factuur van 160 euro open heeft staan. ‘Ik was dit jaar juist zuiniger dan normaal, en dan krijg je zo’n rekening.’

Heffingskorting

De SSH& is op de hoogte van de klachten, zegt manager strategie en wonen Vincent Buitenhuis. Hij benadrukt dat de meeste huurders geld terug krijgen. Het probleem ligt bij de ‘zelfstandige wooneenheden’: luxere studio’s zoals Sterrenbosch, de Gouverneur en Mariënbosch. ‘Bewoners op deze complexen krijgen een zogenaamde heffingskorting op de elektriciteitskosten’, legt Buitenhuis uit. ‘Deze korting viel dit jaar lager uit, waardoor er een gat van zestig euro is ontstaan.’ Daarnaast zijn de kosten voor energie gestegen.

Volgens Buitenhuis valt Mariënbosch op omdat daar veel uitschieters zijn: zeventig bewoners van het complex moeten meer dan tweehonderd euro bijbetalen. ‘In de meeste gevallen is dat te verklaren door hoger individueel gebruik’, zegt Buitenhuis. ‘Als een bewoner bijvoorbeeld vaker thuis is geweest. Of een onderhuurder heeft gehad.’

Tegelijkertijd krijgen sommige bewoners enorme bedragen voor hun kiezen. Zo klaagden huurders op een interne pagina dat ze een factuur van 600 euro kregen. ‘Extreme uitschieters gaan we goed bekijken, samen met de bewoner’, zegt Buitenhuis. ‘Sommige bedragen vinden we zelf ook erg hoog.’

Communicatie

Huurders zijn niet geïnformeerd waarom de servicekosten zijn gestegen. Voor Stok zorgt dit voor de meeste irritatie. ‘Ik vind het niet erg om meer te betalen, als de oorzaak maar duidelijk is. Ik heb wel contact opgenomen met de SSH&, maar de receptioniste kon me weinig vertellen.’

Daarnaast ligt het sturen van een gepeperde rekening op dit moment extra gevoelig, vindt Stok. ‘Sommige bewoners moeten honderden euro’s bijbetalen terwijl ze dankzij de coronacrisis geen werk meer hebben. Dan vind ik dat je meer duidelijkheid moet geven als je zo’n rekening stuurt.’

De SSH& erkent dat de communicatie beter had gekund. ‘Daarom sturen we deze week naar alle bewoners van Mariënbosch een mail met meer informatie’, zegt Buitenhuis. De manager roept bewoners met vragen op een mailtje sturen. ‘We zijn hard aan het werk om alle mailtjes te beantwoorden, maar je begrijpt dat we veel berichten binnen krijgen.’

Daarnaast belooft de SSH& soepel om te gaan met de betalingsregeling. In plaats van de gebruikelijke twee weken krijgen studenten, op verzoek, meer tijd om de servicekosten te betalen. ‘Want we begrijpen dat het heel vervelend is als je nu zo’n hoge rekening krijgt’, aldus Buitenhuis. In de toekomst hoopt de SSH& elke bewoner gedurende het jaar inzicht te geven in de servicekosten. Dit moet onaangename verrassingen voorkomen.

2 reacties

  1. Joris van de Ven schreef op 30 april 2020 om 18:43

    Ook bij Sterrenbosch zijn meerdere bewoners, waaronder ikzelf, onaangenaam verrast met torenhoge kosten! Niet eens voor elektriciteit maar met name voor warmte (in mijn geval: aandeel €554 ten opzichte van €184 vorig jaar). Onverklaarbare stijging die niet klopt met mijn stookgedrag. Inzicht in het werkelijk verbruik krijg ik niet…

    Opmerkelijk overigens, dat SSHN voornemens is een mail te sturen naar Mariënbosch, maar niet naar de bewoners van de overige complexen?!

  2. E.W. van der Vegt schreef op 3 mei 2020 om 18:04

    Wel student geweest, maar nooit in een officieel studentencomplex gewoond. Maar een energiemeter per wooneenheid lijkt mij voor de individuele bewoner het meest geschikt om zijn/haar energieverbruik zelf in de gaten te kunnen houden.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!