Station Heyendaal drie dagen op slot voor aanleg grote loopbrug

24 okt 2024

De loopbrug over de sporen van station Nijmegen Heyendaal wordt vijf keer zo breed vanwege het groeiend aantal treinreizigers. Komend weekend wordt die op zijn plek getakeld. Daarom rijden er drie dagen geen treinen tussen Nijmegen en Mook-Molenhoek.

Zodra de laatste trein in de nacht van donderdag op vrijdag station Heyendaal is gepasseerd, gaat het beginnen: dan komen de hijskranen in actie. Het meest beeldbepalende object van het vernieuwde station wordt dan op zijn plek gelegd: de traverse – de loopbrug over de sporen. Die is in drie delen aangevoerd en wordt vrijdag, zaterdag en zondag ter plekke gemonteerd.

‘De oude traverse was slechts 2 meter breed, deze 10’, schetst Tjebbe Ruskamp, projectmanager van ProRail. ‘Dat is nodig omdat station Heyendaal een “hyperspits” kent. Geen normale spits van 07.00 tot 09.00 uur, maar een korte van 08.45 tot 08.55 uur. Dan komen er ineens duizenden studenten en medewerkers van de Radboud Universiteit en Hogeschool Arnhem Nijmegen tegelijk aan. Op die piek wordt dit gebouwd: veiligheid voor de reizigers heeft onze hoogste prioriteit.’

Upgrade

Dit weekend wordt de bredere loopbrug aangelegd. Artist impressie door Gemeente Nijmegen.

De bouw van het nieuwe station Heyendaal begon afgelopen voorjaar en zal nog zeker een half jaar duren. Er is al veel werk verzet. Zo zijn de oude liften gesloopt en zijn de nieuwe glazen liftschachten geplaatst. ‘Het loopt tot nu toe op rolletjes’, zegt Ruskamp over de voortgang. ‘De aannemer en onderaannemer werken goed door. Uiteindelijk wordt het een prachtig station, echt een upgrade vergeleken met het oude. De perrons worden langer en breder, er komen nieuwe wachthokjes, het station wordt beter toegankelijk en krijgt meer capaciteit. Heyendaal is straks ook voorbereid op langere treinen en op de elektrificatie van de Maaslijn.’

De bouwtijd van ruim een jaar is heel kort, zeker in vergelijking met de voorbereidingstijd. ‘Er is tien jaar overleg aan vooraf gegaan. Rijk, provincie, gemeente, Arriva, scholen, de Fietsersbond, de Oogvereniging, Liander, Omgevingsdienst, welstandscommissie: iedereen vindt er iets van en daar moeten we allemaal rekening mee houden. Daarnaast moeten we dit afstemmen op de vernieuwing van station Nijmegen (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) en op vernieuwing van de Maaslijn. En dan heb je ook nog te maken met de Vierdaagse, waardoor je een week niet met zwaar bouwverkeer door de stad mag.’

Heilig

Volgens Ruskamp luistert het allemaal heel nauw: meer dan 2,5 jaar geleden moesten de vier weekenden al worden aangevraagd waarop er geen treinen over het traject kunnen rijden vanwege de werkzaamheden. Dit is de laatste van die vier. ‘Die periodes zijn heilig bij ProRail en worden lang van tevoren ingepland. Daar kan niets aan worden veranderd. Mocht het werk uitlopen, dan moeten we het tijdens nachten van 01.00 tot 05.00 uur afmaken, omdat er dan toch geen treinen rijden. Maar dat is verre van ideaal. Dus hopelijk is alles zondagavond op tijd af.’

Vrijdag, zaterdag en zondag rijden er bussen tussen stations Nijmegen en Mook-Molenhoek. Die stoppen ook bij station Heyendaal.

Dit artikel van Maarten Reith stond eerder in de Gelderlander.

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!