Student brouwt eigen shotje: Karl’s KOEKIE

15 mei 2015

Bestuurskundestudent Karl Kouki presenteert vanavond zijn eigen drankje: Karl’s KOEKIE. Het naar karamel smakende drankje, moet de favoriete shot worden van uitgaand Nijmegen en misschien wel van Nederland.

Foto: Karl's Koekie
Foto: Karl’s Koekie

Karl Kouki (bijnaam Koekie) werkte pas drie weken bij Café de Fuik toen hij zijn befaamde mixdrankje bedacht. ‘Net als iedere barman probeerde ik iets uit.’ De bestuurskundestudent liet het naar karamel smakende borreltje proeven aan zijn collega’s. Die waren enthousiast en het shotje kwam op het bord te staan in de kroeg. Normaal verdwijnen de shotjes na een paar weken, maar de Koekie bleef onverminderd populair. ‘Bijna een jaar later was de Koekie het op één na best verkochte shotje van De Fuik.’

Het gebeurde steeds vaker dat mensen vroegen of ze een fles van het karameldrankje konden kopen. Kouki zag het idee van een eigen drankje wel zitten en benaderde een aantal distilleerders. ‘De meesten beginnen pas met je te praten als je 20.000 flessen afneemt. Ik betaal alles zelf. 1000 flessen was het maximale dat ik te besteden had. De meeste bedrijven namen me niet serieus.’

Perfectionist
Hij zette door en wist uiteindelijk een productiebedrijf te vinden. Toch duurde het nog een hele tijd voordat het drankje eindelijk het levenslicht zag. ‘Ik ben een ontzettende perfectionist. Het was iedere keer net niet goed genoeg. Het is toch mijn hoofd en naam op de fles. Dan wil ik geen half werk afleveren.’ 25 recepten verder gaf Kouki eindelijk zijn goedkeuring.

De eerste vijfhonderd flessen zijn al afgenomen door café De Fuik en het Bascafé en bij slijterij Peeman Dranken komt het drankje in de schappen te staan. Ondertussen lopen er ook gesprekken met een aantal kroegen in Eindhoven en met een studentenvereniging in Tilburg. De interesse is groter dan verwacht, maar Kouki blijft er nuchter onder. ‘Ik vind het natuurlijk geweldig, maar ik besef ook heel goed dat het zo kan zijn dat er na deze duizend flessen geen vraag meer naar is.’

Vanavond is de lancering van het shotje op de plek waar het allemaal begon: Café De Fuik. En als het een succes wordt? ‘Dan ga ik er uiteraard mee door. Ik wil graag het productieproces duurzamer maken. Misschien dat ik dan ook wel een ander drankje bedenk. Maar eerst maar eens kijken hoe dit gaat lopen.’ / Jolene Meijerink 

 

3 reacties

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!