Student voor de klas als leraar thuiszit vanwege corona(test)
Op veel middelbare scholen zitten leraren thuis als gevolg van de coronacrisis. Maar dankzij zo'n vijftig Nijmeegse studenten van Studentvoordocent hoeven scholen zich geen zorgen te maken over lesuitval. De studenten ondersteunen lessen die digitaal gegeven worden, geven extra bijles of staan in een uiterste geval zelf voor de klas.
‘Eigenlijk kampen alle scholen momenteel wel met een tekort aan leraren’, legt Ludo Jacobs uit. Hij is, samen met oud-student Business Economics Tim Bult, de man achter Studentvoordocent, het bedrijf dat studenten aan middelbare scholen koppelt zodat ze als docentassistent aan de slag kunnen gaan. ‘Onze studenten kunnen op verschillende vlakken zorgen voor ondersteuning, zodat de lessen zo veel mogelijk door kunnen gaan en daarbij de kwaliteit zo min mogelijk achteruit gaat.’
Coronatest
Veel leraren moeten deze dagen verplicht vanuit huis lesgeven. Zodra ze een kuchje of een snotneus hebben, mogen ze zich niet meer op school laten zien, maar worden ze geacht een coronatest te doen. Onderwijspersoneel mag dan met prioriteit getest worden, toch zitten veel docenten thuis te wachten op hun test of de uitslag daarvan. Daarbij is er in heel Nederland al jaren sprake van een lerarentekort.
‘Inmiddels werken we op ongeveer 80 procent van de scholen binnen Nijmegen’
Precies op dat tekort speelt Jacobs nu slim in. ‘Ik zag het al langer aankomen’, vertelt hij. ‘Een paar jaar geleden richtte ik Studentvoorstudent op, een ander bedrijf dat studenten bijles laat aanbieden. Ik kreeg vanuit middelbare scholen steeds vaker de vraag of we misschien ook studenten hadden die structureel konden helpen. Toen door de coronacrisis de vraag nóg verder steeg, hebben Tim en ik samen Studentvoordocent opgericht om daar zo goed mogelijk aan tegemoet te komen.’ Een succes volgens de ondernemer. ‘Inmiddels werken we op ongeveer 80 procent van de scholen binnen Nijmegen en de vraag blijft maar oplopen, ook buiten de stad.’
Kwaliteit
De vraag is natuurlijk of een student vergelijkbare kwaliteit levert als een gediplomeerde leraar. Dat blijft lastig, erkent Jacobs. ‘Idealiter staat er natuurlijk altijd een docent met lesbevoegdheid fysiek voor de klas. Maar als dat niet lukt, dan is dit de ideale oplossing. De lessen kunnen zo veel mogelijk in hun eigen vorm doorgaan. Daarbij doen wij er veel aan om de kwaliteit hoog te houden. We kijken sowieso naar cijferlijsten en het cv van nieuwe sollicitanten. Daarnaast zijn er regelmatig reflectiegesprekken om te kijken of de samenwerking voor beide partijen bevalt. Het kan zomaar zo zijn dat iemand goed is in het geven van bijles, maar het lastig vindt om ineens voor een klas vol kinderen te staan. Als dat niet werkt, kijken we hoe we die persoon anders in kunnen zetten.’
Ook de studenten die voor het bedrijf werken, zien hoe hard ze nodig zijn. ‘Het tekort aan docenten is echt enorm’, zegt wiskundestudent Robin Gregoor, sinds kort drie dagen per week werkzaam als docentassistent op het Dominicus College in Nijmegen. ‘Vorige week zaten er ongeveer vijftien docenten ziek thuis. Dat is simpelweg niet op te vangen zonder extra mensen. Ik heb geen lesbevoegdheid, maar ik geef wel al negen jaar bijles wiskunde. Als een leraar uitvalt en mij van tevoren vertelt waar de les over gaat, dan kan ik die stof zonder al te veel problemen uitleggen aan de klas, daar heb ik inmiddels voldoende ervaring voor.’
Volle dagen
De studenten draaien volle dagen: ze melden zich rond acht uur ’s ochtends op school, daar horen ze waar ze die dag voor nodig zijn. De afwisseling maakt het leuk, meent Iris van Tilburg. De kersverse alumni kwam na haar studie Filosofie aan de Radboud Universiteit, mede door de coronacrisis, zonder werk te zitten. Ongeveer een maand geleden begon ze bij Studentvoordocent. Vijf dagen per week werkt ze nu op het Mondial College in Nijmegen.
‘Ik heb wel eens een soort minicollege gegeven over muziekjes die kinderen gebruiken voor TikTok’
‘Soms zit ik echt puur in het lokaal om ervoor te zorgen dat een docent die vanuit huis les geeft die les ook rustig kan geven. Dan zorg ik dat technisch alles in orde is en fungeer ik als een extra paar ogen in de klas. Maar soms doe ik ook meer dan dat. Dan organiseer ik een activiteit wanneer er plots een les uitvalt. Zo heb ik laatst – er was een gymles uitgevallen – een discussie voorbereid over Caster Semenya, de Zuid-Afrikaanse hardloopster van wie het testosterongehalte drie keer zo hoog is als gemiddeld. Dan zijn de kinderen op een andere manier toch met sport bezig. Ook heb wel eens een soort minicollege gegeven over de muziekjes die kinderen gebruiken voor de filmpjes van TikTok. Dat viel goed in de smaak.’
Doorstromen
De studenten zien het assistentschap niet alleen als een uitdagende bijbaan, maar ook als een goede kans om aan hun cv te werken of zelfs door te stromen naar het onderwijs. ‘Hier op school hebben ze zogeheten keuze-uren, waarin de kinderen zelf kunnen kiezen wat voor vak ze volgen. Na de herfstvakantie ga ik tijdens die uren lessen filosofie geven’, vertelt Van Tilburg enthousiast. ‘Ik heb na mijn filosofiestudie een module aan de universiteit van Tilburg gevolgd om mijn lesbevoegdheid te halen, maar heb daar verder helaas niets mee kunnen doen. Dit is voor mij een mooie gelegenheid om echt in de praktijk les te geven.’
Gregoor vertelt eenzelfde verhaal. ‘Mensen roepen al langer dat ik het onderwijs in moet en daarnaast heb ik een vrij pro-actieve houding en hou ik van sociaal contact. Maar of ik het ook echt wil, weet ik nog niet. Nu krijg ik in ieder geval een goed idee van wat lesgeven inhoudt. Dit is een ideale kans voor mij.’