Studenten adviseren Bond tegen Vloeken

18 nov 2014

Studenten van de Radboud Universiteit hebben een bijdrage geleverd aan de nieuwe postercampagne van de Bond tegen Vloeken. De studenten communicatie- en informatiewetenschappen adviseerden om de boodschap op de posters minder moralistisch te maken.stationposters-2014-page-001

De campagne trekt op dit moment veel aandacht. ‘Ik ben erg verbaasd. Gisteren zaten we bij De Wereld Draait Door, vandaag bij PowNews’, zegt directeur Wilfried Verboom van de Bond tegen Vloeken.

De bond vroeg de studenten communicatie- en Informatiewetenschappen de vorige campagne te analyseren. Ze deden dat in de mastercursus Communicatie, waarbij studenten steevast de praktijk onderzoeken.

Kwetsen
Om de campagne te onderzoeken, zetten de studenten een groep leeftijdgenoten bij elkaar die regelmatig met de trein reizen (de posters hangen op de stations). De groep besprak de posters, waarna de studenten analyseerden in hoeverre de deelnemers de posters overtuigend vonden.
Ze bleken schelden en vloeken op zich niet kwalijk te vinden, maar waren wel bereid iets aan hun vloek- en scheldgedrag te doen als ze anderen daarmee kwetsen. De studenten adviseerden daarom om in de campagne vooral te laten zien dat anderen last hebben van vloek- en scheldgedrag. Die aanbeveling is dus overgenomen.

Schelden
Volgens docent Wyke Stommel van Communicatie- en Informatiewetenschappen gebeurt het ‘heel vaak’ dat organisaties adviezen van haar studenten overnemen. ‘We horen ook wel dat de adviesrapporten van onze studenten regelmatig beter zijn dan die het advieswezen produceert.’

Dat de campagne zoveel aandacht trekt, wijt Verboom van de Bond tegen Vloeken ook aan de tijdgeest. ‘Wij hebben een item dat op dit moment heel erg leeft; niet schelden, respect voor elkaar. Denk maar aan de Pietendiscussie of de items op televisie over de Schilderswijk.’ Verboom geniet intussen wel van alle aandacht. ‘We hebben de wind mee op het moment, leuk hoor. Dat is lekker zeilen.’/ Martine Zuidweg

1 reactie

  1. Nienke schreef op 19 november 2014 om 12:02

    Goed bezig! Die oude posters waren inderdaad nogal geitenwollensokken en moralistisch. Stond mij ook tegen. Knap dat het de studenten lijkt te lukken een imagoverandering te helpen doorvoeren bij de bond.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!