Studenten brouwen eigen bier: Katjelam

25 apr 2014

Vergeet Westmalle, La Trappe en Palm. Studenten Vincent Gerritsen en Mattias Terpstra willen de bierbrouwmarkt op zijn kop zetten met hun eigen, experimentele brouwsels.

Vincent Gerritsen (r) en Mattias Terpstra brouwen bier. Foto: Erik van 't Hullenaar
Vincent Gerritsen (r) en Mattias Terpstra brouwen bier. Foto: Erik van ’t Hullenaar

Natuurkundestudenten Vincent Gerritsen en Mattias Terpstra staan enthousiast aan het aanrecht. ‘Kijk naar die kleur, perfect!’ En: ‘Oooh, die geur…!’ Op het fornuis van de moeder van Terpstra staat een enorme pan wort te koken, een vaatje bier in wording. De jongens zijn tien liter van hun maple syrup amber ale aan het maken en het gaat de goede kant op. Ma Terpstra staat tien tellen later ook in de keuken. Niet om mee te delen in de brouweuforie, maar om de afzuigkap harder te zetten en de keukendeur dicht te doen tegen de herrie. ‘Het is soms nog een beetje behelpen’, lacht Terpstra. ‘We zijn op zoek naar een eigen plek om te brouwen, maar tot we iets geschikts vinden, doen we het hier.’

Experimenten
De setting heeft een aandoenlijke charme, maar het brouwen is de twee heren menens. Hun biermerk, Katjelam, moet hun kostwinning worden. En dat is mogelijk – daar zijn ze van overtuigd. ‘De Nederlandse biermarkt is enorm in beweging’, zegt Gerritsen. ‘België en Duitsland hebben een speciaalbiertraditie. Maar dat betekent ook dat ze daar vastgeroest zitten in soms eeuwenoude recepturen. Nederland spiegelt zich de laatste jaren steeds meer aan de Verenigde Staten en Scandinavië, waar jonge merken allerlei spannende bierexperimenten doen.’

Foto: Erik van 't Hullenaar
Foto: Erik van ’t Hullenaar

‘Op online bierfora vind je veel recepten, die vaak vol staan met allerlei internetwaarheden die nergens op slaan’, zegt Terpstra. ‘Dat is een frustratie van ons, wij zijn exacte wetenschappers en willen weten hoe het zit. We lezen veel wetenschappelijke publicaties over bier en houden van iedere batch een logboek bij. We proberen zo systematisch te werk te gaan zodat we weten hoe de smaak uiteindelijk tot stand komt.’

Vandaag moet die smaak wat gaan lijken op maple syrup, de ahornsiroop die Amerikanen vaak op hun pannenkoeken smeren. Om dat te bereiken hebben de brouwers onlangs voor vierhonderd euro aan ingrediënten laten bezorgen. In de vriezer wachten vier verschillende hopsoorten. Op tafel liggen zes gistvarianten en de kelder puilt uit van enorme zakken graan.

Zuur bier
‘Wij willen ons specialiseren in biertjes die zijn geïnspireerd op eten dat we lekker vinden’, licht Terpstra toe. ‘Ik heb laatst een rokerig, zuur bier gemaakt. Gebaseerd op een zuurkoolovenschotel. Dat soort experimentjes vind ik leuk.’

De twee brouwers hebben een droom. ‘We vinden het leuk om bijzondere biertjes te vinden, wat lekkers te koken en dat met elkaar te delen. Nu doen we dat vaak met vijf vrienden, hopelijk lukt dat op termijn met vijftig man, in ons eigen café.’ Het gebrouwde bier zelf moet in slijterijen en webshops over de hele wereld belanden. ‘Ons voorbeeld is de brouwerij Rooie Dop in Utrecht. Die bestaat pas een paar jaar, maar verkoopt inmiddels in 22 landen. Dat willen wij ook.’ / Tim van Ham

Het hele verhaal vind je in Vox, die sinds gisteren in de bakken ligt.

0 reacties

  1. Twee sterren voor het ‘Academisch Bier’ | Vox magazine schreef op 10 oktober 2014 om 16:52

    […] Bier’, met een alcoholpromillage van liefst tien procent. Vincent Gerritsen, brouwer van Katjelam, begint met een kritiekpuntje. ‘Ik weet totaal niet wat ik moet verwachten van dit bier. Het […]

  2. Riek Kooper -Oomen schreef op 7 april 2015 om 11:03

    Geachte Heer

    Ik had een vraag, mijn man spaar alles van en over bier.
    Als u wat etiketten voor mij heefd graag.
    Als u een boekje heefd waar ik spullen van uw
    Brouwerij kan kopen ,dan wil ik die ook graag.
    Via uw iban nummer
    Kan ook etiketten ruilen
    Hij is helaas niet in staat om te reizen

    Bijvoorbaat Mijndank Riek

    G.W.Oomen
    Burg.Stemerdingl. 124
    4388 KB
    Oost-Souburg
    Nederland

    • Vincent schreef op 7 april 2015 om 15:05

      L.S.,

      Onze promotionele artikelen zijn helaas alleen bij onze brouwerij, gevestigd aan de Waalbandijk in Nijmegen, en bij bierfestivals, te krijgen.

      Groet,
      Vincent
      Katjelam

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!