Studenten gaan niet meer naar colleges: wat is er aan de hand?

16 jun 2022 ,

Fysiek college volgen is al lange tijd weer mogelijk. Toch blijven veel collegezalen angstvallig leeg. Is dat een probleem? En wat kan de universiteit doen om studenten weer naar de campus te krijgen? 'De campus is minder aantrekkelijk geworden.'

‘Wat is er toch aan de hand op universiteiten na corona?’ vroeg Thomas Vissers zich hardop af op Twitter. ‘Net met drie medestudenten een ijsje gekregen van onze docent als beloning voor het wél komen opdagen bij een college.’

Fysiek college-gangers kunnen zich ongetwijfeld herkennen in de vraag van de student natuurkunde en filosofie. Erg druk is het niet meer op de campus sinds de start van de pandemie. En dat terwijl het Centraal Bureau voor de Statistiek in december nog constateerde dat ruim de helft van de wo-studenten fysiek onderwijs enorm miste.

Jammer, noemt Vissers de lage opkomst. ‘Als er meer studenten aanwezig zijn, komen er interessante discussies op gang en is het gezellig. En ik vind niet komen ook gewoon lullig voor de docent. Die doet zijn best.’

Aanwezigheidsplicht

Vanuit sociaal oogpunt zijn fysieke colleges inderdaad de beste vorm van onderwijs, zegt Andreas Galipo, studentenpsycholoog aan de Radboud Universiteit. Volgens hem is het vooral belangrijk om eerste- en tweedejaarsstudenten terug in de collegebanken te krijgen. ‘Het duurt altijd even voordat gedrag terug verandert naar normaal, maar deze groep heeft ‘normaal’ studeren natuurlijk nooit meegemaakt. Een strenge aanwezigheidsplicht lijkt me lastig te realiseren, maar een beetje duwen om studenten naar de campus te krijgen, is niet verkeerd.’

‘In de collegezaal word je met andere meningen geconfronteerd’

Diede van der Vleuten, tweedejaarsstudent biologie en psychologie, gaat lang niet naar alle fysieke colleges en is dan ook geen voorstander van een aanwezigheidsplicht. ‘We zitten op de universiteit en ik vind dat daar eigen verantwoordelijkheid bij hoort. Ik snap dat het voor professoren minder leuk is om colleges te geven voor een bijna lege zaal, maar verplichten lijkt me geen goed alternatief. Daar maak je de fysieke colleges niet aantrekkelijker mee.’ Volgens Van der Vleuten zou het beter werken om de colleges interessanter te maken. ‘Er is vaak weinig creativiteit te vinden.’

Daar is Thomas Vissers het niet helemaal mee eens. ‘Neem het college waar ik het in mijn tweet over had. Dat was hartstikke interessant. Maar er zijn genoeg andere voordelen: het stellen van vragen is veel laagdrempeliger, je maakt vrienden, je kunt lichaamstaal zien – wat de communicatie veel menselijker maakt – en je wordt met andere meningen geconfronteerd. Daardoor ga je meer nadenken. Ik vind dat zelf heel belangrijk.’

Het studeren van de toekomst

Van der Vleuten noemt het een grote misvatting dat studenten die niet komen opdagen niet gemotiveerd zijn. ‘Dat is zeker niet het geval. Als ik colleges terugkijk, kan ik de stof veel beter in me opnemen. Dat komt doordat ik de opname kan pauzeren en daardoor betere samenvattingen kan maken.’

Foto: Dick van Aalst

Ook kunnen studenten makkelijker werken naast hun studie. ‘Zeker nu alles duurder wordt, hebben veel studenten die tijd echt nodig. Terugkijken kan dan wanneer het je uitkomt’, aldus Van der Vleuten. ‘Mijn ervaring is dat de studenten die studieonderdelen fysiek missen dat alleen doen omdat dat handiger uitkomt. Die tijd steken ze vervolgens wel degelijk in hun studie, alleen op een ander moment.’

Sociale aansluiting

In haar nieuwe campusplan houdt de universiteit er rekening mee dat het onderwijs in de toekomst meer een mengvorm van fysiek en digitaal onderwijs zal worden. De pandemie heeft het studeren veranderd en het is lastig om dat terug te draaien, vertelt Studentenpsycholoog Galipo. Dat is volgens hem niet per se een probleem, zoals thuiswerken ook geen probleem hoeft te zijn.

Maar het wordt problematisch als studenten daardoor aansluiting met hun medestudenten gaan missen. Klachten over een gebrek aan contact hoort Galipo vaak in zijn spreekkamer, vaker dan voor de pandemie. Dat herkent Van der Vleuten wel. In het eerste jaar van de studie heeft ze haar jaargenoten nauwelijks leren kennen, wat niet bijdraagt aan de motivatie om naar colleges te gaan.

‘De campus is minder aantrekkelijk geworden’

Het probleem ligt daarom niet alleen bij de studenten, maar ook bij de universiteit, vindt Vissers. Volgens de student zijn de faciliteiten op de campus sinds de coronacrisis achteruitgegaan, waardoor de campus minder aantrekkelijk is geworden. ‘Het zijn kleine dingen, maar neem De Refter. Daar was het altijd vol, het gebouw was lang open en er was een barista. Nu zijn de openingstijden beperkt en staat er een koffiemachine met knopjes. De levendigheid is weggehaald.’

Bedrijvigheid terugbrengen op de campus zou ook kunnen door slimmer te roosteren, meent Van der Vleuten. ‘Ik ga altijd naar colleges embryologie. Er is direct daarna namelijk een practicum waar je de informatie uit het college echt nodig hebt.’ Bij haar tweede studie psychologie pakken ze het anders aan en worden de colleges pas aan het eind van de week online gezet. ‘Dat kan net genoeg zijn om je over de drempel te krijgen. Om studenten weer naar de collegezalen te krijgen hoef je niet alles radicaal te veranderen.’

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

3 reacties

  1. Ad van Hout schreef op 16 juni 2022 om 19:00

    Ik was in 2013 mede-opsteller van een document waarin het toenmalige College van Bestuur haar visie op het onderwijs verwoordde. Die visie berustte op drie pijlers: Kwaliteit, Binding en Duidelijkheid. Volgens veel onderwijskundig onderzoek is in het hoger onderwijs Binding een cruciale factor ter verklaring van studiesucces. Essentieel voor die Binding zijn frequente en soepele contacten met medestudenten ēn met docenten op een aantrekkelijke campus en dus niet op afstand via een schermpje vanuit een eenzame studentenkamer. Tegen deze achtergrond zouden alle die verantwoordelijkheid dragen voor het onderwijs op de RU per direct het lineair aanbieden van hoorcolleges moeten beëindigen, of dat op zijn minst moeten beperken tot een eenmalig aanbod daarvan aan het einde van een onderwijsperiode.

  2. Docent H schreef op 17 juni 2022 om 18:58

    Als docent is mijn mening verdeeld. Enerzijds geloof ik heilig in het feit dat live college volgen beter is voor je studieresultaat, interactie met de docent, omgang met je studiegenoten, etc. Anderzijds is het inderdaad zo dat we ook wel een beetje eigen verantwoordelijkheid mogen vragen van onze volwassen (!) studenten.
    Waar ik me echter vooral aan erger zijn de studenten die niet naar college komen, maar wel op een ander moment extra aandacht vragen. Het aantal vragen dat ik via email binnenkrijg over zaken die tijdens het contact moment opgelost hadden moeten (en kunnen) worden is enorm gestegen. In plaats van 1x goede uitleg live, mag ik nu 10x hetzelfde mailtje typen. Ook tijdens de verplichte practica merk ik aan de soort vragen dat de student niet naar het college komt, maar wel live de uitleg wil op het moment dat het de student uit komt. En dat terwijl we juist op dat moment zouden willen verdiepen.
    Ik zou graag zien dat de student deze kant van het verhaal ook eens gaat inzien…

  3. L.J. Lekkerkerk (Hans) schreef op 18 juni 2022 om 20:54

    Laten we ook eens naar de roosters kijken: slechts één hoorcollege op een dag is vragen om afwezigheid, zeker als men de weblecture vlot beschikbaar krijgt. Soms totaal 3 uur reistijd v.v., de pauze doorspoelen en de docent op 1,5 snelheid … tijdbeslag van 4:45 naar 0:60 ideaal.
    En Binding, dat regelen we wel met verplichte werkcolleges.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!