‘Studenten kunnen zelf ook een steentje bijdragen aan het onderwijs’
Studenten moeten zélf de regie nemen over hun studie. Die gedachte staat centraal tijdens een onderwijssymposium in het Teaching and Learning Centre volgende week. ‘Ook buiten de collegezaal kan je veel leren.’
Onderwijssymposia zijn er voor docenten, studenten zie je er bijna nooit. Dat gegeven is Willibrord Huisman van het Radboud Teaching and Learning Centre al langer een doorn in het oog. Samen met twee medewerkers en vijf studenten organiseert hij daarom op donderdag 15 juni een namiddag waarin studenten zelf het woord nemen. Titel van het zogeheten sympodium is “Studeren: niet lijden maar leiden”.
In heel wat beleidsstukken over onderwijs worden studenten bijna niet genoemd, vertelt Huisman. En als dat wel gebeurt, dan is het als lijdend of meewerkend voorwerp, niet als onderwerp. ‘Dan staat er bijvoorbeeld geschreven dat studenten worden beoordeeld of dat hun leerdoelen worden getoetst’, zegt Huisman. ‘Maar je zou ook kunnen zeggen: “In de toetsing laat je zien dat je je leerdoelen bereikt hebt.” Op die manier spreek je wel studenten aan.’
Hoepels
Als onderwijsprogramma’s worden ontwikkeld, dan heb je daarbij óók betrokken studenten nodig, vult student pedagogische wetenschappen en medeorganisator Joyce Smit aan. ‘We hopen dat studenten en docenten met elkaar het gesprek aangaan en dat ze aan elkaar vragen waarom zij aanwezig zijn.’
‘We hopen dat studenten en docenten met elkaar het gesprek aangaan’
Het symposium in het Teaching and Learning Centre begint met een plenaire sessie, gevolgd door workshops. Rode draad van de middag, vertelt Smit, is dat studenten zelf de regie kunnen nemen over hun eigen ontwikkeling of over onderwerpen die ze belangrijk vinden. ‘Veel studenten volgen college, ze luisteren naar docenten en nemen aan dat het zo gaat. En de toetsing dwingt je door allerlei hoepels heen. Maar je kunt ook zelf een steentje bijdragen aan het onderwijs.’
Campuskoor
In tien workshops bespreken we voorbeelden van studenten die zelf hun kansen hebben gepakt om meer regie over hun studie of toetsing te nemen, vult Huisman aan. ‘Studenten leren niet alleen veel tijdens hun opleiding, maar ook in wat ze daarnaast doen. Dat willen we onder andere benadrukken doordat het Campuskoor komt zingen – waarvan ik zelf overigens dirigent ben (lacht).’
In de afsluitende plenaire sessie koppelen workshopleiders de belangrijkste lessen terug naar de rest van de groep. Van deze ideeën wordt achteraf een boekje gemaakt. Een exemplaar daarvan wordt aan de nieuwe rector magnificus overhandigd op de dies van de universiteit.
Het TLC-sympodium ‘Studeren: niet lijden maar leiden’, is op donderdag 15 juni van 13.00 tot 17.00 uur. Meer info en aanmelden kan via deze link.