Studenten over ChatGPT: ‘Niet goed voor onze schrijfvaardigheid’

24 jan 2023

Ook in de collegebanken van de Radboud Universiteit is ChatGPT een veelbesproken onderwerp. Studenten Lars en Reinoud hebben het chatprogramma al gebruikt om hun teksten te vertalen of in een academische schrijfstijl om te zetten. Maar blindelings vertrouwen op de software durven ze niet.

ChatGPT is een taalmodel van het bedrijf OpenAI, dat via kunstmatige intelligentie teksten genereert op basis van vragen of verzoeken van gebruikers. In een artikel dat vandaag op Voxweb verscheen laten drie wetenschappers hun licht schijnen over de mogelijkheden en beperkingen van de chatbot voor het hoger onderwijs.

Lars en Reinoud*, allebei 22 en studerend aan de Faculteit der Managementwetenschappen, gebruiken ChatGPT naar eigen zeggen vooral om hun eigen teksten te vertalen of in een wat meer academischer schrijfstijl om te zetten, en om antwoord te geven op beschrijvende vragen.

De toegevoegde waarde van ChatGPT zit ‘m volgens beide studenten vooral in het gebied van taal en niet op vlak van de inhoud van de antwoorden die de chatbot genereert: door concrete instructies te geven aan de chatbot zeggen de studenten tijd te kunnen besparen. Reinoud is zich ervan bewust dat een taalmodel bepaalde vooroordelen kan hebben. ‘Als een model wordt gevoed met racistische teksten, heeft dit gevolgen voor de antwoorden die het geeft’, zegt hij.

Studenten en docenten

Tijdens het studeren zoekt Lars wel eens definities van vakterminologie op via ChatGPT: ‘Dan hoef je niet zoals bij andere zoekmachines door reclames en meerdere artikelen te scrollen’, zegt hij. ‘Je krijgt gewoon één concrete definitie die in simpele taal wordt uitgelegd.’ Toch durft hij niet blindelings te vertrouwen op de teksten van ChatGPT, omdat er weinig controle is op feitelijke onjuistheden. ‘ChatGPT vermeldt nauwelijks bronnen’, constateert hij.

Uit ervaring weet Lars dat de manier waarop je een vraag formuleert aan de chatbot heel belangrijk is. ‘Afhankelijk daarvan krijg je inhoudelijk betere of slechtere antwoorden’, zegt hij. ‘Docenten zouden studenten kunnen leren om betere vragen te stellen aan het programma, want je krijgt alleen een goed antwoord als je vraag ook goed geformuleerd is.’

‘Studenten zouden het gebruik van ChatGPT moeten vermijden’

Volgens Reinoud kan de opkomst van programma’s als ChatGPT als gevolg hebben dat de schrijfvaardigheid van studenten afneemt. Reinoud: ‘Je bent hier als student om te leren kritisch te denken en je gedachten helder op te schrijven. Hoewel ik het programma zelf ook wel eens heb gebruikt, vind ik dat studenten het eigenlijk zouden moeten vermijden.’

Docenten daarentegen zouden de software wél vaker kunnen gebruiken, aldus Reinoud, bijvoorbeeld voor het genereren van gesloten tentamenvragen. ‘Zij zijn beter in staat om de inhoud van een gegenereerde tekst te controleren op onjuistheden’, zegt hij.

Brightspace

Volgens Lars is de universiteit bang dat studenten de software zullen misbruiken, bijvoorbeeld door tentamens of scripties door de chatbot te laten schrijven. ‘Met ChatGPT kunnen studenten hun opdrachten inleveren zonder zelf kritisch na te denken’, zegt hij.

Hoewel Lars die angst begrijpt, vindt hij niet dat de universiteit de software zomaar links moet laten liggen. Volgens hem zou de chatbot bijvoorbeeld ook ingezet kunnen worden in de ondersteuning van het onderwijs. ‘Je zou het programma bijvoorbeeld kunnen integreren in de digitale leeromgeving Brightspace, door het vragen van studenten over deadlines te laten beantwoorden’, zegt hij.

*De achternamen van de studenten zijn bekend bij de redactie.

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

1 reactie

  1. Pepijn van Manen schreef op 24 januari 2023 om 23:50

    Ik vind het jammer dat het nieuws zich veel richt op de angstvalligheid “wat als studenten hiermee valsspelen en we onze (toch al ouderwetse) systemen van toetsing moeten herzien?”, terwijl ik veel meer geïnteresseerd ben in de vraag “hoe kunnen we met deze technologie studenten beter onderwijs leveren?”. Ik vind uit principe dat we studenten moeten zien als leergierige personen die geïnteresseerd zijn in hun vakgebied, en dus bovenal deze nieuwe technologie in zouden willen zetten om hun begrijpen te kunnen verhogen. Om de vergelijking te trekken: bij natuurkunde maken we al jaren gebruik van Wolfram Alpha, een ontzettend krachtige computationele engine die met gemak allerlei wiskundige vraagstukken kan oplossen. Dit gebruiken we niet om zonder nadenken ons huiswerk te laten maken, maar vooral om polynomen te visualiseren, te experimenteren met nieuwe stof en “saaie” berekeningen te maken die we al zonder moeite handmatig kunnen. Allemaal nuttige dingen die ons helpen de leerstof beter te begrijpen en sneller grip te krijgen op de moeilijke dingen die we het meest interessant vinden.

    Ook ChatGPT heb ik al op prachtige manieren in mijn eigen leren kunnen inzetten, die ik als niets anders dan een netto voordeel zie op mijn leerproces. Zo:
    – kan ik al tijdens het hoorcollege het programma vragen stellen om de uitleg van de leraar te verduidelijken of verbanden te leggen met eerder geleerde stof. De mogelijke feitelijke onjuistheid van het programma is hier makkelijk te controleren door de output te dubbelchecken met wat de leraar net heeft gezegd: dit actieve proces van leren, samenvatten en begrijpen zorgt meteen voor een diepere band van de leerstof dan als ik gewoon stil had zitten luisteren
    – kan ik bij het schrijven van een paper mijn onderzoek beginnen door ChatGPT te vragen “ik wil een paper schrijven over . Welke eerder geschreven papers zijn het meest relevant voor mij?”
    – kan ik de rollen omdraaien, door de leerstof die ik moet kennen aan ChatGPT te geven en het programma te vragen om mij via de Socratische methode te overhoren. Dit principe is makkelijk uit te breiden naar een app die automatisch vragen genereert op basis van transcripten van de hoorcolleges die je de afgelopen week hebt gehad, waardoor je de leerstof van de afgelopen week in Duolingo-stijl ’s ochtends kan reviewen.

    En dit is nog maar het begin van de mogelijkheden. Persoonlijk denk ik dat ieder van deze activiteiten mij een meer leergierige, betrokken student maakt, en ik kijk er dan ook naar uit om in de rest van mijn studie van dit soort tools gebruik te maken.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!