Studenten: ‘Plicht om asielzoekers te helpen’
Om de asielzoekers op Heumensoord de helpende hand te bieden, wordt ook een beroep gedaan op de Nijmeegse studenten. Maar hoe staan zij eigenlijk tegenover de buren van de universiteit? Vox zocht het uit.
Liefst vierduizend Radboud-studenten ontvingen vorige week een mail van Campusdetachering, het uitzendbureau voor studenten, met de oproep om het Rode Kruis te helpen bij het samenstellen van kledingpakketten voor de asielzoekers op Heumensoord. ‘We hoopten op zo’n twintig tot dertig aanmeldingen’, vertelt Tanja Steenhuis van Campusdetachering. ‘Maar tot nu toe hebben zich al tachtig tot negentig mensen aangemeld, en er komen meer reacties bij’.
Het aantal lijkt weinig, als je bedenkt dat de oproep naar duizenden mensen verstuurd is. ‘Maar daar zaten ook veel oud-studenten en ongeldige adressen bij. We hebben de mail gewoon naar iedereen verzonden. Zelf zijn we onder de indruk van de animo onder de studenten.’
Enquête
Dergelijke initiatieven laten zien dat studenten best bereid zijn om de handen uit de mouwen te steken. Ook populaire Facebookpagina’s als RU for Refugees, waar ideeën voor hulp gebundeld worden, laten compassie voor de asielzoeker zien. Om een nog beter beeld te krijgen van hoe de student tegenover de asielzoekers staat, hield Vox een kleine tweehonderd studenten, van alle faculteiten, drie stellingen voor.
Zo was de vraag of studenten eigenlijk wel goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen rondom Heumensoord. Een groot deel (52 procent) geeft aan het nieuws niet op de voet te volgen. Iets meer dan een kwart van de ondervraagden is er wel mee bezig.
Interessant is de vraag of burgers verplicht zijn asielzoekers te helpen, zoals een gemeente die plicht heeft. Van de studenten vindt 35 procent dat je asielzoekers moet helpen. Een van hen zegt het zo: ‘De wereld en dit land is van ons allemaal, dus we hebben de plicht om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig voelt.’ Nog eens 14 procent van de respondenten kan zich ‘een beetje’ vinden in die plicht. Bijna 20 procent vindt het verplicht bieden van hulp onzin, bijvoorbeeld omdat je simpelweg ‘mensen niet moet verplichten’ of: ‘de asielzoekers komen hier zelf heen, dus dan zoeken ze het zelf maar uit’.
‘Nederlanders klagen ook’
Vorige week protesteerden de asielzoekers tegen de omstandigheden op Heumensoord. Volgens een deel van de tijdelijke bewoners is het kamp veel te koud, zijn de toiletten smerig en voldoet het eten niet. Vinden studenten het terecht dat er geklaagd wordt? Niet allemaal: 15 procent is het pertinent oneens met het ‘recht om te klagen’. Want, zo wordt gesteld, ‘de mensen zijn veilig en hoeven zich geen zorgen te maken. Dat ze welkom zijn, wil niet zeggen dat we ook maar zomaar aan al hun eisen kunnen voldoen’. Een grotere groep, 29 procent, is het niet helemaal eens met het uiten van ongenoegen, terwijl 24 procent van de deelnemers vindt dat klagen gewoon moet kunnen. ‘Menswaardige behandeling is een fundamenteel recht’, schrijft een respondent, ‘en klagen is een belangrijke stap voor integratie, want Nederlanders klagen altijd’. / Kelly Janssen, met medewerking van Milou van der Linden
D schreef op 22 oktober 2015 om 11:51
Wat fijn dat 35% zich verplicht voelt om mensen te helpen, en 14% een beetje. Melden zij zich ook aan om het te doen of zijn het slechts woorden zonder betekenis?
Ik vind overigens niet dat je andere mensen meer verplichtingen op zou moeten leggen, men betaalt belasting en dat geld wordt deels gebruikt om deze mensen te helpen. Hoe die mensen geholpen worden is voor een groot deel aan de overheid om te beslissen.
Bram schreef op 22 oktober 2015 om 12:44
Jammer dat de taartpunten niet uit de verf komen. Even de kleurenwaaier erbij pakken… Het zal wel aan de infogr.am slogan “Charts & Infographics the Easy Way” liggen.