Studenten werken aan dagopvang Heumensoord
Masterstudenten pedagogiek werken aan een handleiding voor een dagbesteding van kinderen in een asielzoekerscentrum. De bedoeling is dat derdejaars studenten ermee gaan werken in Heumensoord.
Els Rommes, coördinator en docent van de pedagogische master diversities in youthcare, woont vlakbij Heumensoord. Toen het nieuws over de opvang van asielsoekers op die plek bekend werd, dacht ze gelijk aan hoe ze zou kunnen helpen. ‘Een prettige dagbesteding voor de kinderen leek me meteen al een optie. Als er drieduizend mensen komen, kun je er wel op rekenen dat er ook heel wat gezinnen bij zitten.’
Overdag moeten de ouders op Heumensoord waarschijnlijk van alles regelen rondom hun procedure, bedacht Rommes. Dan is het wel praktisch als er mensen zijn die de kinderen opvangen. ‘Maar belangrijker nog is dat de kinderen en jongeren met elkaar kunnen spelen en een goede ervaring hebben in zo’n moeilijke periode.’
Eigen plekje
Vijf studenten van de master zijn druk doende met het opzetten van een handleiding voor zo’n dagbesteding. Daarin komt te staan welke activiteiten belangrijk zijn voor deze kinderen, hoe je omgaat met het taalprobleem, hoe je kinderen kunt helpen om in deze omstandigheden zelfvertrouwen te krijgen, welke spelvormen geschikt zijn en meer praktische tips. ‘Ik denk dat zo’n handleiding ook voor andere centra interessant kan zijn.’
Rommes en haar collega’s van pedagogische wetenschappen zijn van plan om derdejaars studenten pedagogische wetenschappen in te zetten voor de dagbesteding. Er heeft zich al een hoop studenten gemeld die graag wil helpen. ‘We pleiten ook voor een professionele begeleider die meekijkt en die kan bijspringen als er problemen zijn waar de studenten niet uitkomen.’
Of het plan doorgaat, hangt af van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Het COA bekijkt nog of en wanneer het van deze hulp gebruik wil maken. / Martine Zuidweg