‘Studenten zíjn de universiteit’

18 mrt 2014

Hoeveel studenten maak je blij met een universiteitspen of een sweater met RU-logo erop? Bijna iedereen, zo bleek gisteren in een debat over communicatie en binding op de campus. ‘We moeten studenten meer het gevoel geven dat we blij met ze zijn.’

hoodedsweaterherengrijsgroot
Foto: pr-materiaal Campus Shop

Voor de communicatieafdeling van de universiteit klonk het als muziek in de oren. De ongeveer veertig studenten in het debat gisterenavond ontpopten zich tot ware ambassadeurs van de Radboud Universiteit. En er zaten geen muurbloempjes in de zaal. AKKUraatd tekende voor de organisatie, de studieverenigingen Babylon (Communicatie- en Informatiewetenschappen) en Mycelium (Communicatiewetenschap) hadden hun achterban opgetrommeld. Zij maakten van de RU-hoodie (40 euro in de campusshop) hét onderwerp van de avond.

Britt Gommans, vijfdejaars communicatiewetenschap, stak als een van de debaters het vuurtje aan. ‘Aankomende studenten worden overladen met gratis gadgets,maar als je eenmaal student bent hoor je nauwelijks nog wat.’ Ze prees de meerwaarde van een gratis pen, of andere uitingen waarmee je kunt tonen dat je deel bent van de RU. Ze raakte een gevoelige snaar: iedereen in de zaal kun je blij maken met een pen, zo bleek.

Margot van Mulken, hoogleraar internationale bedrijfscommunicatie, noemde het belangrijk dat je als universiteit laat zien ‘dat je blij bent met de studenten’. Toen haar eigen opleiding een feestje had te vieren dankzij een mooie score in de Keuzegids, werd elke student uitgenodigd een snoepje te komen halen bij het secretariaat. Het leverde een stormloop op. ‘Dat werd zeer goed ontvangen. Het was voor ons een eyeopener.’ Voor Van Mulken is binding niet zozeer het verspreiden van logo’s op truien en pennen (‘Dat is vooral franje’), maar het organiseren van evenementen als de Radboudspelen, een Radboudquiz of een toneelspel over de Heilige Radboud. ‘Om het gevoel te creëren dat je bij elkaar hoort.’

Desondanks werd de RU-hoodie de held van de avond. Iedereen leek er wel een te willen, maar ja: die hoge kosten. Kijk naar de campussen in de VS, pareerde een student in de zaal: daar kosten ze 50 dollar en loopt toch iedereen ermee rond. ‘Het gaat om de trots, daar moet we hier meer aan werken.’ Maar hier is die prijs een drempel, vond Gommans: maak ze goedkoper en de RU krijgt er tientallen extra ambassadeurs bij. Pim van Zanen, hoofd corporate communicatie van de RU, liet zich dat geen twee keer zeggen: hij trakteerde aan het eind van het debat alle aanwezige studenten op een gratis trui. Hij had geen betere zet kunnen doen. / Paul van den Broek   

0 reacties

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!