Studentenfracties willen onderzoek naar verschillen cum laude
Studentenfracties willen meer inzicht in de wijze waarop faculteiten cum laude uitdelen. Dat zeggen AKKUraatd en asap in een reactie op een artikel van Vox. Daaruit bleek dat er flinke verschillen zijn tussen faculteiten.
Dat het thema de tongen losmaakt, blijkt uit de reacties onder het artikel. Studenten en medewerkers zien meerdere verklaringen voor de verschillen in het percentage cum laudes per faculteit. Een greep uit de suggesties: het bindend studieadvies, de cijfercultuur van faculteiten en de werkhouding van studenten. De mensen die reageren, benadrukken dat ze alleen maar kunnen speculeren over de werkelijke oorzaak.
De studentenfracties van de Universitaire Studentenraad (USR) vinden het op z’n minst opmerkelijk dat aan de ene faculteit zoveel meer cum laudes worden uitgedeeld dan aan de andere. Zij pleiten voor een onderzoek, uitgevoerd door de Radboud Universiteit. ‘Er zijn zoveel factoren die kunnen meespelen’, zegt asap-fractievoorzitter Jasper van Ulsen.
Persoonlijke begeleiding
AKKUraatd-fractievoorzitter Jasmijn Vos vindt zo’n onderzoek eveneens wenselijk. Want, zegt ze, het verschil in percentages kan problematisch zijn als blijkt dat studenten op faculteit A harder voor een cum laude moeten werken dan op faculteit B. ‘Dat lijkt me niet de bedoeling.’
Vos ziet in het hoge aandeel cum laudes bij de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen (FFTR) overigens een aanwijzing dat persoonlijke begeleiding tot betere cijfers kan leiden. Ze begrijpt daarom niet dat de faculteit niet wilde reageren op het stuk op de website van Vox. ‘Als faculteit zou ik er juist trots op zijn dat door kleinschalig onderwijs zoveel studenten cum laude afstuderen.’
Als uit onderzoek inderdaad blijkt dat de persoonlijke begeleiding van de FFTR voor hogere cijfers zorgt, wil Van Ulsen dit over de hele universiteit uitrollen. ‘Dan ligt het voor de hand om bij alle faculteiten de kwaliteit te verbeteren door het onderwijs kleinschaliger te maken.’
Landelijk
Voormalig USR-lid Stijn van Uffelen gooit een ander balletje op. Hij ziet niet per se een probleem in de verschillen tussen faculteiten. Liever zou hij zien dat onderzoek wordt gedaan naar de verschillen tussen dezelfde studies van verschillende universiteiten. Die zijn volgens hem belangrijker bij de uiteindelijke effecten van een cum laude-diploma op de arbeidsmarkt.
‘Een advocatenkantoor vergelijkt bijvoorbeeld geen antropologie- met rechtenstudenten, maar rechtenstudenten uit Nijmegen met die uit andere steden. Als rechtenstudenten uit één stad met een afwijkende normeringscultuur vaker cum laude halen, lijkt me dat oneerlijk voor de baankansen voor de rest’, legt hij uit. Om dezelfde reden is hij er geen voorstander van als universiteiten eenzijdig correcties uitvoeren: dat verstoort volgens Van Uffelen de verhoudingen ten opzichte van andere opleidingslocaties.
Asap-voorman Van Ulsen sluit zich bij Van Uffelen aan. ‘Als blijkt dat even vaardige studenten uit andere steden minder hoge of hogere cijfers halen dan de studenten op de Radboud Universiteit, is dat een punt van aandacht.’
Onderzoek
De onderwijsdirecteuren vergaderen naar verwachting in juni over de verschillen tussen de faculteiten. Van Ulsen zegt dat asap benieuwd is naar de uitkomst van dat gesprek. Vos overweegt vragen te stellen aan het college van bestuur in de volgende Gezamenlijke Vergadering. ‘We zijn aan het denken gezet.’
Hilje schreef op 26 april 2021 om 19:58
Interessant onderzoek! Goed boek ter achtergrond informatie: Studiesucces door onderwijskwaliteit van Janke Cohen-Schotanus
https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-8578_Studiesucces-door-onderwijskwaliteit
‘Studiesucces door onderwijskwaliteit laat zien dat opleidingen een hoog rendement kunnen behalen juist door te voldoen aan kwaliteitsstandaarden. Door een zorgvuldige onderwijsconstructie is het haalbaar twee vliegen in één klap te slaan.
In dit boek wordt beschreven hoe de kwaliteitsstandaarden van NVAO kunnen worden vertaald naar bewezen praktische en succesvolle aanpassingen. Het eerste studiejaar krijgt bijzondere aandacht omdat studiesucces in het eerste jaar een positieve uitwerking blijkt te hebben op de latere leerjaren van de studie.’
Hilje schreef op 26 april 2021 om 19:58
Interessant onderzoek! Goed boek ter achtergrond informatie: Studiesucces door onderwijskwaliteit van Janke Cohen-Schotanus
‘Studiesucces door onderwijskwaliteit laat zien dat opleidingen een hoog rendement kunnen behalen juist door te voldoen aan kwaliteitsstandaarden. Door een zorgvuldige onderwijsconstructie is het haalbaar twee vliegen in één klap te slaan.
In dit boek wordt beschreven hoe de kwaliteitsstandaarden van NVAO kunnen worden vertaald naar bewezen praktische en succesvolle aanpassingen. Het eerste studiejaar krijgt bijzondere aandacht omdat studiesucces in het eerste jaar een positieve uitwerking blijkt te hebben op de latere leerjaren van de studie.’