Studerende CEO pitcht idee

25 feb 2015

Een product ontwikkelen, een bedrijf opzetten en geldschieters vinden. Dat leerden studenten van de bèta- en managementfaculteit tijdens de cursus Student Company. Voor een collegezaal vol aandeelhouders (en ouders) pitchten ze dinsdagavond hun ideeën.

Foto: Chris Devers (Creative Commons)
Foto: Chris Devers (Creative Commons)

Een middelgrote collegezaal in het Huygensgebouw vult zich dinsdagavond met tientallen gesoigneerde ondernemers en aandeelhouders uit het Nijmeegse: veel parfum, mantelpakjes, dassen, hier en daar een rode broek, manchetknoop en parelmoeren haarspeld. Te midden van deze vertoning draagt uw Vox-verslaggever gewoon een wollen trui – en de studenten bevinden zich ergens binnen het spectrum daartussenin.

Gepersonaliseerde muesli
‘De bètafaculteit groeit’, vertelt decaan Stan Gielen, ‘en we zien een instroom van een nieuw soort student: niet alleen de “typische onderzoeker” weet ons te vinden, maar ook de toekomstig ondernemer.’ En dat is goed: de roep vanuit de maatschappij en het bedrijfsleven om deze mensen is groot. De dit jaar gelanceerde cursus Student Companies speelt daarop in. In kleine groepjes zetten twintig FNWI- en managementstudenten samen – om kennis uit hun vakgebieden uit te wisselen – op papier een onderneming op. Om deze vervolgens daadwerkelijk te starten, wordt de hulp van aandeelhouders ingeroepen.

Studenten pitchen hun product voor potentiële aandeelhouders en ouders. Foto: Linda van der Pol
Studenten pitchen hun product voor potentiële aandeelhouders en ouders. Foto: Linda van der Pol

De producten die de bedrijfjes willen leveren variëren van ‘gepersonaliseerde muesli’ tot een ‘NFSafe Biljet’. Laatstgenoemde stop je in je portemonnee om je bankpas te beschermen: ‘Contactloos betalen wordt steeds populairder, maar is tegelijkertijd nog erg fraudegevoelig: als iemand met een sterke zender over een festivalterrein loopt, kan hij onopgemerkt duizenden euro’s buit maken. Hij hoeft maar dicht genoeg bij je te staan; de rest gaat vanzelf’, vertelt één van de bedenkers.

Succes
Verschillen zijn er: de één pitcht als een volleerd marketingdirecteur, de ander is duidelijk zenuwachtig en waar sommigen hun betoog letterlijk uit hun hoofd geleerd hebben, vergeten anderen een stukje. Sommige presentaties zijn overcompleet – in anderen ontbreekt een duidelijke missie of financieel plan, maar een ding gaat voor iedereen op: de bijeenkomst legt geen windeieren.

Zo weten studenten Koen Piek (21, Bedrijfskunde), Jop van Dijk en Robert van de Ven (respectievelijk 24 en 25 jaar oud; beiden student natuur- en sterrenkunde) direct na de pitches al een flink aantal aandelen te slijten. Die zijn enorm welkom: de jongens hebben bijna duizend euro nodig om écht de markt op te kunnen – en dat willen ze erg graag. Ze ontwikkelden een splitter waarmee gitaristen via een voetpedaal niet alleen een aantal effecten kunnen genereren, maar welke de graad van het effect óók makkelijk te beïnvloeden maakt. Piek: ‘We hebben al contact met een aantal gitaarwinkels die erg enthousiast zijn. Sterker: ze willen ons product graag hebben!’ / Linda van der Pol

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!