Te slim voor de universiteit

25 jan 2016

Hoogbegaafd en studeren op de universiteit. Ideaal toch? Maar bijzondere intelligentie kan ook voor problemen zorgen. Die komen aan de orde in een deze week gestarte cursus van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek.

Eveline Eulderink (22) is hoogbegaafd en verveelt zich vaak op de universiteit.
Extra getalenteerde mensen weten zich vaak geen raad met het onderwijsaanbod op de universiteit.

Veel talent hebben maar geen kans zien dit te verzilveren in je studie. Deze week start het project StudentTalent, waarin studenten hun studieproblemen bespreken. Ze zijn bovengemiddeld slim, ‘denken anders’ dan de gemiddelde student of ze zoeken gewoon extra uitdaging.

Studente pedagogische wetenschappen Eveline Eulderink (23) mag je bovengemiddeld getalenteerd noemen. Moeiteloos haalde ze het vwo-diploma en ze begon vol vertrouwen aan haar studie. Eulderink loopt nu stage bij het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek CBO en is bedenker van StudentTalent. Er staan vanaf deze week vijf bijeenkomsten op de rol, waarna de groep zich gaat storten op de ontwikkeling van een nieuwe cursus. ‘We willen dit voorjaar een ideale cursus voor de universiteit ontwerpen, waarin studenten zoals wij kunnen leren meer uit hun studie te halen.’

Eulderink ontdekte haar studieproblemen in de voorbereidingen op de eerste tentamens: omdat ze op de middelbare school immers nooit hard hoefde te studeren, wordt haar eerste tentamenweek beloond met enkel onvoldoendes. ‘Ik ben van alles gaan proberen, ik werd er hoorndol van. Uiteindelijk koos ik ervoor om in plaats van colleges te volgen zelf maar de boeken te gaan lezen. Ik heb er het meeste baat bij om gewoon te lezen en zelf de boodschap van de schrijver te achterhalen.’

Onderpresteren
Er is volgens Eulderink veel literatuur te vinden over de samenhang tussen bovengemiddelde intelligentie en studieproblemen. Het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid noemt als definitie van hoofdbegaafdheid een IQ van boven de 130 in combinatie met doorzettingsvermogen en veel creativiteit in het bedenken van oplossingen. Zo’n twee tot drie procent van de bevolking zou volgens deze definitie hoogbegaafd zijn.

Bij het Nijmeegse CBO wordt deze definitie niet strikt gehanteerd. Want, zo stelt Lianne Hoogeveen, hoofd van het centrum, hoogbegaafden kunnen juist vaak last hebben van onderpresteren. ‘Iemand met een lagere score kan alsnog hoogbegaafd zijn. Hoogbegaafdheid is niet per se zichtbaar. Zo is het ook op de universiteit: veel hoogbegaafden haken door problemen af. Dat is heel erg zonde, want zo raak je je beste studenten kwijt.’

Eulderink haakt niet af, en probeert nu via het project StudentTalent anderen te helpen met problemen waar ze zelf tegenaan liep. ‘Op de universiteit bestond deze vorm van begeleiding nog niet, dat gat vullen we nu op.’/ Paul van den Broek en Kelly Janssen

 

6 reacties

  1. LimerickVoorJeNieuws schreef op 26 januari 2016 om 23:38

    Een meisje haar brein zat te vol

    Maar zij was een zeurende snol

    Zij was slim maar confuus,

    Gebruikt IQ als excuus,

    maar moet gewoon een trap onder haar hol.

  2. Haikutje voor je limerick schreef op 27 januari 2016 om 11:59

  3. LimerickVoorJeNieuws schreef op 27 januari 2016 om 19:17

    Bij mijn weten biedt de universiteit
    Learn to learn cursussen voor deze meid
    Zij moet onverbolgen
    Deze gaan volgen
    In plaats van ’t excuus ‘veel-te-slim’-heid

    Ik geloof dat ik echter bespeur
    Jegens mij jouw sterke afkeur
    Dít maakt mij nou niet blij:
    Van onze rijmelarij
    Is de jouwe duidelijk ver inferieur.

  4. Drs. K. met P. schreef op 29 januari 2016 om 17:44

    ‘Rijmelarij’ is een treffend woord;
    Rijmen is enkel wat u doet
    Gebrek aan inhoud in uw ‘gedicht’ stoort
    Evenals een gebrek aan moed

    Onder pseudoniem nooit punten gescoord
    Door haat- en afgunstdragend gebroed
    Met meer respect wordt u gehoord
    Als u de ander constructief voedt

    Uw opinie is uw goed recht
    Doch ongezouten mij te flauw
    Mettertijd hoop ik toch (echt!)

    Dat hij wat verder garen zou
    Dan luister ik weeral naar wat u zegt
    Dan lust ik uw kritiek wederom rauw

    • LimerickVoorJeNieuws schreef op 1 februari 2016 om 18:06

      ’t Doet me pijn dat mijn toon u niet pleaset,
      Maar dat u zelf het ad-hominem kiest
      Om mij te betichten
      Van inhoudsloos dichten
      Vind ik dan op mijn beurt best wel triest:

      Bij dezen dan, beargumenteerd:
      wat doet deze dame mijns insziens verkeerd?
      Speciale steun wil ze krijgen
      Maar de schuld is haar eigen!
      Omdat ze gewoon niet genoeg leert!

      Zij gaf zelf toe – de wanhoop nabij-
      Zó in nood te zitten, dat zij
      Dientengevolge
      dan maar COLLEGES ging volgen.
      Dat moet elke student toch, lijkt mij!

      Ondanks dat zij eerst altijd uitmuntte
      En zich door examens heen stuntte
      Loopt zij nu te vloeken:
      Schat, pak die boeken
      En doe een keer wat voor je punten!

  5. Drs. K. met P. schreef op 3 februari 2016 om 08:26

    De onderbouwing siert uw standpunt
    Waarbij u het kennelijk op haar heeft gemunt
    Evengoed staat later
    Als een paal boven water
    Dat u haar simpelweg het succes niet gunt

    Tevens deel ik u graag mede
    Dat u de tekst niet goed ontleedde
    U gebiedt haar naar boeken
    Niet langer te vloeken
    En gebruik te maken van haar rede

    Zoals in het artikel is gemeld
    Wil zij weten wat de schrijver vertelt
    Bestudeerde daarom ‘onverbolgen’
    IN PLAATS VAN colleges te volgen
    Boeken en wat door de auteurs werd gesteld

    Ik laat het hierbij en laat u met uw afgunst
    Lezen is blijkbaar – net als schrijven –
    Ook een hele kunst

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!