Tentamens later gestart door ICT-storing

16 jun 2020

Een storing na een foutieve update vanochtend zorgde ervoor dat studenten niet konden inloggen op Brightspace en Osiris. Ook Cirrus, het programma waarmee digitale toetsen worden afgenomen, was voor sommige studenten onbereikbaar.

Student Business Economics Mairita Volmane (19) kon om half negen vanochtend door de storing niet beginnen aan haar tentamen Accounting. ‘Het was enorm stressvol’, zegt ze. ‘Ik kwam er een uur voordat het tentamen begon achter dat alles eruit lag, inclusief het programma waarmee het tentamen afgenomen zou worden.’

Volgens Volmane konden de meeste andere studenten wel beginnen met het tentamen. De student nam contact op met de ICT-helpdesk en kreeg zelf om negen uur toegang tot het tentamen. ‘Maar ik maak me nu zorgen of het tentamen wordt goedgekeurd omdat ik later ben gestart. Misschien denken ze dat ik de boel probeerde te bedonderen.’

Gevolgen

De universiteit is momenteel bezig problemen die zijn ontstaan door de storing te inventariseren. ‘We weten dat 620 deelnemers van verschillende tentamens van managementwetenschappen niet om half negen, maar pas om negen uur konden beginnen’, zegt universiteitswoordvoerder Martijn Gerritsen. ‘Het gaat hier om tentamens waarbij Cirrus werd gebruikt.’ Ook een geschiedenistentamen had last van de storing. Voor vier andere tentamens zijn de gevolgen nog onbekend.

Op Brightspace en Osiris konden de meeste studenten volgens de woordvoerder om half negen weer inloggen. Studenten die alsnog problemen ervaren kunnen contact opnemen met de ICT-helpdesk.

1 reactie

  1. Student met tentamenstress schreef op 16 juni 2020 om 14:32

    Ik kon zelf tot 10:20 Brightspace niet in terwijl ik daar om 10:30 een tentamen had. En ik was niet de enige die tot later nog problemen had. Gelukkig was er een backupplan omdat de docent het tentamen ook kon mailen, en ik kon van medestudenten het studiemateriaal krijgen (het was een openboektentamen), maar het was zeker heel stressvol. Ik heb het uiteindelijk zelf gefixt door contact op te nemen met de ICT helpdesk (die waren gelukkig heel behulpzaam).

    Ik zou in elk geval niet zo zeggen dat om 8:30 ‘de meeste studenten weer konden inloggen’, want dat was niet zo. Een groot deel van de studenten kwam er zelfs pas later achter dat er een probleem was. Pas om 10:55 kwam het mailtje naar alle studenten dat het opgelost was.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!