Universitaire lerarenopleidingen op de schop

11 jan 2016

De universiteiten en minister Bussemaker zijn het eens over een nieuwe opzet van de lerarenopleidingen. Ze worden tweejarig en zullen meer gericht zijn op het lesgeven zelf. Voor de Radboud Docenten Academie is er werk aan de winkel.

I Love Teaching
Leren lesgeven, dat is geen gemakkelijke opgave. Foto: Joanne Johnson (Creative Commons)

Vijf universiteiten hebben al een tweejarige masteropleiding, waarin studenten worden opgeleid tot eerstegraads docent. De ervaringen daarmee zijn gunstig, schrijft minister Bussemaker aan de Tweede Kamer. Doordat studenten nog maar één masterscriptie schrijven, blijft er meer tijd over om hen op de beroepspraktijk voor te bereiden.

De meeste universitaire leraren in spe volgen op dit moment na hun master een universitaire lerarenopleiding van nog eens zestig studiepunten. Met ingang van volgend collegejaar zal dit ‘master-na-master-model’ aan de meeste universiteiten geleidelijk worden vervangen door een tweejarige masteropleiding waarin vakinhoud en didactiek worden geïntegreerd.

De nieuwe universitaire lerarenopleidingen willen hun deuren wijder openzetten dan voorheen. Zo zou bijvoorbeeld een ruimtevaartdeskundige leraar wiskunde of natuurkunde kunnen worden, en een in Duitsland gespecialiseerde historicus kan als leraar Duits aan het werk.

Werk aan de winkel
Voor de Radboud Docenten Academie betekent de omvorming van de lerarenopleiding dat er werk aan de winkel is. In Nijmegen is het nog gebruikelijk dat studenten een eenjarige lerarenopleiding doen. Alleen bij de bètafaculteit bestaan er al tweejarige masteropleidingen.

Het nieuws kwam voor het Nijmeegse opleidingsinstituut echter niet als een verrassing, vertelt beleidsmedewerker Griet Coupé. ‘Deze ontwikkeling is al in gang gezet met de lerarenagenda die de VSNU in 2013 heeft opgesteld. Wij zijn intern al begonnen met de voorbereidingen van het opzetten van de tweejarige masteropleidingen, maar het blijft een spannende uitdaging.’ In september van dit jaar zal waarschijnlijk de eerste, nieuwe tweejarige opleiding starten voor het schoolvak Duits.

Het is volgens Coupé overigens niet zo dat er een directe link is tussen de aanstaande veranderingen en de mindere scores die de universitaire lerarenopleidingen de laatste jaren kregen. ‘Wij zijn hier als docentenacademie constant bij betrokken geweest en hebben ook mede richting gegeven aan het proces.’

Kansen
Dat faculteiten sterker worden betrokken bij de lerarenopleidingen noemt Coupé een goede ontwikkeling. ‘In de nieuwe constructie zullen we opleiding vormgeven samen met de scholen én de faculteiten. In die zin wordt de constructie wat ingewikkelder, maar het biedt ook kansen.

Een ander voordeel dat Coupé noemt is dat de opleiding een jaar langer zal duren en er dus meer ruimte is voor het opleiden van een goede docent. In het huidige systeem (met een reguliere master en de didactische master van de docentenacademie, red.) hebben studenten nog vaak het gevoel dat het een beetje dubbelop is. Dat is hopelijk in de toekomst voorbij.’ / Mathijs Noij, Hein Cuppen (HOP)

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!