Universiteit oogst applaus met wijziging bouwplannen

13 jul 2017

‘We sparen het groen en we blijven met het bouwverkeer uit de buurt van Brakkenstein.’ De universiteit had gisterenavond bij de informatiebijeenkomst voor omwonenden geen beter nieuws kunnen brengen.

De sloop van de Thomas van Aquinostraat en de nieuwbouw van de sociale faculteit brengt de komende drie jaar een stroom vrachtwagens op gang van en naar de campus. Hiervoor had de universiteit haar zinnen gezet op het bospad tussen de campus en de Houtlaan om ruimte te maken voor het sloopverkeer – dat daar het hele jaar 2018 zou gaan rijden.

‘Zo kan het dus ook – er is serieus geluisterd’

Het idee om dit Van Disveldpad te offeren was tegen het zere been van de buurtbewoners en groenliefhebbers in de stad. ‘Ik houd mijn hart vast voor het bouwverkeer op de Houtlaan’, zo luidde het bij de vorige bijeenkomst voor bewoners, eind mei. De Partij van de Dieren sleep later bij monde van woordvoerder Tim Zeegers de messen: ‘We zullen er alles aan blijven doen om het plan tegen te houden.’

Angel uit debat

Gisteren haalde het Universitair Vastgoed Bedrijf UVB de angel uit het debat. ‘De universiteit ziet af van het gebruik van het Disveldpad en het rijden via de Houtlaan’, zei Michel ter Berg, vice-voorzitter van het UVB. Het kwam hem gisteren op een applaus te staan van de dertig toehoorders.

Jos Reinhoudt uitte gisteren als fractielid van GroenLinks zijn lof voor de universiteit: ‘Zo kan het dus ook. Er is serieus naar de mensen geluisterd. We mogen trots zijn op de universiteit, het kan nu alleen nog maar goed gaan.’ Tim Zeegers van de Partij van de Dieren is tevreden, afgezien van de extra kap van de bomen op de campus. Maar hij begraaft de strijdbijl. ‘Daar gaan we niet tegen procederen.’

Eerdere sloop

Het Van Disveldpad als route voor het sloopverkeer heeft steeds de voorkeur van het UVB gehad, maar een nieuwe studie afgelopen maand brengt een alternatief aan het licht: al het verkeer geleiden via de Erasmuslaan. De offer van een strook bos in dit gebied leidt tot de minste overlast, is de gedachte. In de piekmaanden – juli en augustus 2018 – wordt bovendien een vrachtroute gecreëerd tussen de UB en de fietsparkeerplaats. ‘Dit voorkomt filevorming in de Erasmuslaan en dan is de campus toch relatief rustig’, aldus Ter Berg.

‘We doen het veilig, of we doen het niet’

Deze nieuwe variant wordt mogelijk door de sloop van de Thomas van Aquinostraat 2 te vervroegen – hetgeen voor het vrachtverkeer ruimte schept op de bouwplaats. Minpunt van de nieuwe variant is het kruisen van de nu veel drukkere Erasmuslaan met het fietsverkeer. Daarvoor legt de universiteit bij de kruising een zogeheten bypass aan, dat de chauffeurs een veel beter zicht geef op de fietsers.

Bovendien zal het UVB waar nodig verkeersregelaars inzetten. ‘Dat is precies wat we tijdens de bouw van het Grotius ook hebben gedaan’, aldus Geert Stoltenberg van het UVB gisteren. ‘En dat is steeds goed gegaan. We doen het veilig, of we doen het niet.’

1 reactie

  1. Eva schreef op 13 juli 2017 om 13:23

    Dus de overlast wordt verplaatst naar de medewerkers van het erasmusgebouw, de studenten in het cc, de studentenkerk en de ub? En bovendien wordt het weinige groen aan die kant van de campus nog verder ingedamd? Ik weet niet of dat nou een fijne variant is voor de academische gemeenschap… Kan die nog van zich laten horen of is het een fait accompli?

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!