Utrechts ensemble wekt rampliederen tot leven
Tijdens een onderzoeksproject naar historische rampen stuitte hoogleraar Lotte Jensen op tal van rampliederen. Al snel ontstond het idee om een cd te maken over de geschiedenis van rampen én het ramplied als fenomeen in Nederland. Het Utrechtse ensemble Camerata Trajectina heeft de eerste repetities inmiddels achter de rug.
‘Hoe moeten we die ‘och’ aanzetten? En is dit een lang of een kort woord?’ In een ruime woonkamer in Utrecht discussiëren de muzikanten van Camerata Trajectina over de interpretatie van een lied over de pest aan het begin van de zeventiende eeuw. Wel tien keer zetten de tenor en de sopraan de strofe opnieuw aan, daarbij begeleid door de luit en de viola de gamba.
Veerkracht
De leden van het ensemble houden vanochtend de eerste repetitie van een nieuw project dat moet uitmonden in een cd met rampliederen. Het idee kwam van hoogleraar literatuur- en cultuurgeschiedenis Lotte Jensen, die ook bij de repetitie aanwezig is.
Crowdfunding
Om de repetities voor en de opnames van de cd te financieren, loopt een crowdfunding aan de Radboud Universiteit. ‘Cultuur is altijd ontzettend belangrijk geweest in tijden van crisis’, zegt Lotte Jensen. ‘Ook nu hebben mensen behoefte aan manieren om te ontsnappen aan de werkelijkheid. Eigenlijk staat deze actie lijnrecht in de traditie van benefietacties uit de zeventiende eeuw.’
Meer informatie op de website van het Radboud Fonds
Het lied dat wordt ingestudeerd, gaat over de doden die geborgen worden, maar evengoed over veerkracht en hoop, zegt Jensen. ‘Aan het einde wordt een bede tot God gericht, in de hoop dat alles in de toekomst beter zal gaan.’
Rampliederen werden vroeger ingezet om het nieuws te verspreiden onder mensen die niet konden lezen en schrijven. ‘Maar ze hebben ook een troostende functie’, aldus de hoogleraar. ‘Mensen rouwen om wat er is gebeurd. En er zit een religieuze boodschap in: in de toekomst gaat het beter, op voorwaarde dat je geen zonden meer begaat en je tot God bekeert.’
Sint-Elisabethsvloed
Jensen stuitte op de liederen tijdens een groot onderzoeksproject naar rampen in de Nederlandse geschiedenis. De hoogleraar deed onderzoek naar de rol van liederen door de eeuwen heen, als een medium van rampverwerking. In de databank van het Meertens Instituut, waar maar liefst 170.000 liederen in staan, vond ze liederen over stormen en scheepsrampen. ‘Maar toen mensen wisten dat ik met dit project bezig was, kreeg ik ook liederen toegestuurd’, zegt ze.
Voor de opname van de cd nam Jensen contact op met de muzikanten van Camerata Trajectina – een ensemble dat ze nog kende van toen ze zelf in Utrecht studeerde. De keuze voor de liederen op de cd was nog niet zo eenvoudig, omdat de muzikanten niet van alles de juiste melodie konden terugvinden. De oudste ramp die bezongen wordt op de cd is de Sint-Elisabethsvloed uit 1421. De jongste ramp is de Watersnoodramp van 1953. Jensen: ‘De cd is eigenlijk een Nederlandse geschiedenis van rampen, én van het ramplied.’
De hoogleraar vindt het naar eigen zeggen fantastisch om te zien hoe het Utrechtse ensemble de liederen opnieuw tot leven wekt in klank en woord. ‘Ik ben vooral bezig met de analyse van de teksten, maar hier gaat de geschiedenis echt leven.’
Harp
Tenor Nico van der Meelen van Camerata Trajectina, dat al honderden concerten gaf in Nederland en de rest van Europa, noemt de cd een bijzonder project om aan te werken. ‘Normaal zingen we alleen liederen uit de zestiende en zeventiende eeuw’, zegt hij. ‘Het is uitdagend om ook modernere liederen te zingen.’
‘Je moet deze liederen gezamenlijk vormgeven’
Het is geen toeval dat de liederen gerepeteerd worden aan de keukentafel van een van de muzikanten. ‘Je moet de liederen gezamenlijk vormgeven’, zegt Van der Meelen. ‘Vroeger deed men dat ook zo. Muzikanten die aanwezig zijn, doen mee. Je moet weten welke instrumenten je kan gebruiken: een blokfluit, de gamba’s, een harp. Je wilt dat het een afwisselend geheel is. Het duurt wel even voordat het werkt.’
Watersnood-Wilhelmus
Het favoriete lied van Lotte Jensen op de cd van Camerata Trajectina? Dat is het Watersnood-Wilhelmus uit 1881. Naar aanleiding van een grote watersnoodramp in Brabant organiseerden de gegoede burgers van Amsterdam toen een enorme benefietactie. Mensen konden er eten en drinken en er werden kermisactiviteiten georganiseerd.
‘Voor de gelegenheid werd een lied geschreven, op de huidige melodie van het Wilhelmus’, zegt Jensen. ‘Daarin wordt Koning Willem III verheerlijkt als de Watervorst, die plassen en meren annexeert, wat refereert aan de drooglegging van het Haarlemmermeer in 1852. Het lied looft de koning en kweekt een nationaal gevoel, maar diende ook om mensen te laten doneren.’