Verkeersprobleem campus oplossen in 24 uur

14 dec 2015

In één etmaal de verkeersproblematiek op de campus oplossen — dat was dit weekend het doel van Mobihack. Een echte hoofdbreker, maar de gepresenteerde oplossingen zijn veelbelovend.

Oplossingen voor chaotische verkeerssituatie op de  campus. Foto: Gerard Verschooten
Studenten bedachten oplossingen voor chaotische verkeerssituatie op de campus. Foto: Gerard Verschooten

Een heuse Hackathon in het Technovium, afgelopen vrijdag. Wat? Een soort marathon, waarbij verschillende disciplines naar een oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk zoeken; in dit geval de verkeersproblematiek op de campus. Want daar sta je, op gezette tijden, klem. Ofwel met de auto in de file, ofwel als haringen in een ton in de Heyendaalshuttle of in de trein richting Limburg. Bovendien is de situatie er levensgevaarlijk — zoals medezeggenschapsraden van de HAN, universiteit en umc eerder dit jaar nog aankaartten in een brandbrief aan de gemeente.

Tijdens ‘Mobihack’, zoals het evenement heet, buigen teams zich 24 uur achtereen over het probleem. Het initiatief komt van de provincie Gelderland, in samenwerking met de gemeente Nijmegen. ‘Ons doel is tweeledig’, legt Radboud-alumnus Mark Spijker (27) uit. Hij werkt als trainee bij de provincie en zette het project op. ‘We zijn benieuwd of hackathons in de toekomst als nuttige toevoegingen op ons beleid kunnen dienen. Bovendien pakken we hier een heel urgent probleem aan.’

Monorails en afgestemde roosters
Twee vliegen in een klap dus. En de deelnemers met de beste oplossing — aanwezig zijn vooral designers en app-ontwikkelaars, maar ook planologen en een enkele cartograaf — gaan naar huis met 2500 euro. Dat laten Djordy Timmermans (25, derdejaarsstudent geografie, planologie en milieu) en Koen de Boer (24, masterstudent wiskunde) zich geen twee keer zeggen. Zij pitchen hun plannen voor een monorail. ‘Die trekken we vanaf Nijmegen centraal door naar een te bouwen Transferium aan de A73, ter hoogte van de Weezenhof.’ Met een begroting van 400 miljoen weliswaar een dure grap, maar, verzekeren ze: ‘De hele stad heeft er baat bij. En het is natuurlijk heel CO2-bewust.’

Jet winnende studententeam van de HAS Den Bosch:  Casper Slenders (20), Tim Jacobs (23) Thijs Bongers (20) en Tijmen Vink (20). Foto: Vox
Het winnende studententeam van HAS Den Bosch: Casper Slenders (20), Tim Jacobs (23) Thijs Bongers (20) en Tijmen Vink (20). Foto: Vox

Maar het plan voor de monorail haalt het niet. Na 24 uur mogen vier studenten Geo Media & Design aan de HAS Hogeschool Den Bosch de cheque mee naar huis nemen. Zij ontwikkelden een ingenieus systeem om dienst- en collegeroosters van onderwijsinstellingen én van het openbaar vervoer op elkaar af te stemmen. Een goed plan, vindt ook Spijker, die binnenkort met de winnaars om de tafel gaat zitten. ‘Het is natuurlijk heel leuk zo’n circus — maar we kunnen écht iets met de resultaten. Daar gaan we in januari over praten.’

De jury, bestaande uit onder anderen afgevaardigden van de gemeente en de universiteit, leek overigens wel wat vooringenomen. Op bovengenoemde brandbrief reageerde een gemeentewoordvoerder eerder in De Gelderlander al dat hij graag zou zien dat er met lesroosters geschoven wordt om de druk van de ketel te halen tijdens de spits. / Linda van der Pol

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!