Verkiezingen (2): oplossingen voor het klimaatprobleem

11 mrt 2022

Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Zeven van de veertien Nijmeegse partijen hebben studenten van de Radboud Universiteit op hun kieslijst staan. Vox ging met studenten van al die partijen in gesprek over verschillende onderwerpen. Vandaag deel 2: het klimaatprobleem.

Wereldwijd zijn de gevolgen van de klimaatcrisis steeds meer te voelen. Ook bij de Radboud Universiteit is die boodschap binnengekomen. Zo kwam de universiteit vorig jaar met de Impact Day, wordt er bij iedere opleiding een verplicht vak over duurzaamheid ingevoerd en worden korte vliegreizen van medewerkers niet meer vergoed door de universiteit.

Maar hoe kan het Nijmeegse stadsbestuur deze crisis in de stad aanpakken? Vox vroeg het aan de zeven hoogstgeplaatste student-kandidaten op de kieslijsten.

De klimaatcrisis klinkt als een probleem dat vooral wereldwijd moet worden aangepakt. Toch zijn er ook op lokaal niveau genoeg mogelijkheden om een steentje bij te dragen, vinden alle kandidaten. Over de manier waarop dat moet gebeuren, verschillen de partijen echter van mening.

Groene zone

Een optie die in verschillende partijprogramma’s aan bod komt, is om een groene milieuzone in de stad aan te wijzen. In zo’n zero-emission zone mogen maar beperkt – of zelfs helemaal geen – dieselauto’s rijden. Daardoor zou er minder stikstof in de lucht terechtkomen, wat bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit in de stad.

Amber Pater (PvdD), Sander van der Goes (GL) en Léonie Janssen (D66) zien een dergelijke zone in Nijmegen wel zitten. ‘De stad wordt daardoor ook beter bereikbaar, want er is meer plek voor fietsers en het OV’, zegt Van der Goes. Pater: ‘Dat de luchtkwaliteit beter wordt, is ook voor iedereen prettig.’

‘Je moet mensen proberen te verleiden om de auto te laten staan door het OV te verbeteren en goedkoper te maken’

Anouk Stapel (VVD) en Menno Uphoff (SP) denken daar anders over. ‘Er zijn andere manieren om de stad duurzaam te maken, bijvoorbeeld door elektrisch rijden te stimuleren’, vindt Stapel. ‘Maar inwoners restricties opleggen is geen oplossing.’ Uphoff vult aan: ‘Je moet mensen proberen te verleiden om de auto te laten staan door het OV te verbeteren en goedkoper te maken. Wij willen daarom een busabonnement van 1 euro per week voor iedereen.’

Bij Sophie van Lith (CDA) en Mika Kraft (PvdA) heerst nog wat twijfel over de milieuzone. Sommige inwoners hebben een auto nodig om op bepaalde plekken te komen en die mensen kun je niet achterstellen, zegt Kraft. Hij noemt wel net als Uphoff (SP) het idee om het OV te verbeteren. ‘Ook fietsenstallingen in de stad vergroten en verbeteren is belangrijk, want zo pakken mensen sneller de fiets.’

Zonnepanelen en vergroenen

Ook belangrijk volgens de jonge politici: de stad vergroenen. Janssen (D66), Stapel (VVD) en Pater (PvdD) zien vooral een oplossing in de stad energieneutraal maken. ‘Denk aan energiepositief bouwen, waarbij huizen meer energie teruggeven dan ze gebruiken – bijvoorbeeld door het gebruik van zonnepanelen’, licht Pater toe.

Fietsfile op de Heyendaalseweg. Foto: Vox

Bij plannen als isoleren en energieneutraal bouwen moet de gemeente inwoners wel ondersteunen, zeggen Van Lith (CDA), Uphoff (SP), Janssen (D66), Van der Goes (GL) en Kraft (PvdA). ‘Het zou niet eerlijk zijn als studenten huur moeten betalen omdat er zonnepanelen op hun dak komen’, licht Van der Goes toe.

Maximumsnelheid

Een andere optie is de maximumsnelheid op wegen binnen de bebouwde kom te verlagen. Dat zou betekenen dat de snelheid op wegen waar nu 50 kilometer per uur wordt gereden wordt teruggebracht naar 30. Daardoor komt er minder CO2 in de lucht.

‘De emissienorm is al gehaald, dus de maximumsnelheid verlagen is niet nodig’

Maar dat is niet het enige voordeel, zeggen voorstanders Uphoff (SP), Van der Goes (GL), Pater (PvdD) en Kraft (PvdA). ‘Het verbetert de veiligheid enorm, omdat fietsers en voetgangers prioriteit krijgen’, zegt Uphoff.

Van Lith (CDA) en Stapel (VVD) zien de snelheid liever blijven zoals die nu is. ‘De emissienorm is al gehaald, dus het is niet nodig’, vindt Van Lith. Stapel benadrukt dat de VVD veel andere plannen – zoals het vergroenen en verduurzamen van de stad – heeft, maar de huidige maximumsnelheid liever behoudt: ‘Je mag op veel plekken in de stad nu al slechts 30 kilometer per uur rijden, dat vind ik redelijk langzaam. En mensen houden zich waarschijnlijk toch niet aan een verlaging – kijk naar hoe er nu in het centrum wordt gescheurd.’

Gas af

In 2050 moet het volgens de overheid gebeurd zijn: heel Nederland van het gas af. Maar, zo stellen Van der Goes (GL), Pater (PvdD) en Janssen (D66), in Nijmegen moeten we proberen dat eerder te doen. De klimaatcrisis is immers nu al aan de gang, vinden zij. ‘We moeten nú blijven zoeken naar alternatieve bronnen voor energie’, meent Janssen.

De andere kandidaten hebben wat twijfels. Uphoff (SP) wil in 2030 klimaatneutraal zijn, maar niet iedereen kan dat volgens hem betalen. ‘We willen daarom dat energievoorziening weer in publieke handen terechtkomt. Wij denken dat dat de manier is om vaart in de energietransitie zetten.’

‘Nijmegen moet vooroplopen, maar wel binnen de landelijke mogelijkheden’, zegt Stapel (VVD). ‘De gemeente moet dus niet zelf eerder gaan experimenteren.’ Van Lith (CDA): ‘Dit moet stap voor stap, en niet zo maar in één stad worden besloten.’

De standpunten over de klimaatoplossingen in Nijmegen op een rijtje
De standpunten over de klimaatoplossingen in Nijmegen op een rijtje

1 reactie

  1. Liesbeth schreef op 12 maart 2022 om 16:58

    De VVD-standpunten zitten steeds toch akelig dicht in de buurt van die van iemand die overal schijt aan heeft..

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!