Vier vragen bij Elsevier Beste Studies
Vorige week verscheen de jaarlijkse beste-studies-lijst in Elsevier. De waslijst aan cijfers die aan de publicatie ten grondslag ligt brengt twee Nijmeegse zorgenkindjes aan het licht, zoals de als zwaar ervaren studielast.
#1 Wat is het geheim van de allerbeste studies?
Zie het lijstje van vier opleidingen dat in Nijmegen al jarenlang als allerbeste bachelorstudie uit de bus komt: Wiskunde (drie jaar op rij), Politicologie (acht jaar), Algemene Cultuurwetenschappen (negen) en als kroon op de campus Tandheelkunde, de laatste elf jaar de beste studie in Nederland. Is er een geheim? Han Werts van de afdeling Strategie, Onderwijs en Onderzoek wijst op de combinatie van factoren die een opleiding tot de allerbeste maakt, van inhoud tot docent en van faciliteiten tot studielast. ‘Opleidingen die hoog scoren, hebben in het algemeen al die aspecten goed op orde.’
#2 Wat doet Nijmegen in het onderwijs goed, en wat minder?
Al jaren op rij speelt de Radboud Universiteit twee troefkaarten uit in haar onderwijs, bovengemiddeld in vergelijking met de universiteiten elders in het land: de docenten en de faciliteiten. Minder goed dan de rest – en minder dan de universiteit zelf zou wensen, zijn de studielast en de nakijktijd van tentamens.
#3 Welke problemen ervaren Nijmeegse studenten met studielast?
In de Nationale Studenten Enquête, die ten grondslag ligt aan de ranglijst in Elsevier – rapporteren Nijmeegse studenten bovengemiddeld over een te zware studielast, al komt te licht ook voor. Han Werts: ‘Wij adviseren opleidingen om hierover met de studenten in gesprek te gaan, in elk geval met de opleidingscommissies. ‘Studenten zijn de ervaringsdeskundigen bij uitstek die opleidingen aan tips en adviezen kunnen helpen, bijvoorbeeld over de periodes die te druk zijn, of welke cursussen te zwaar.’
#4 En wat is het probleem met de nakijktijd?
Studenten ervaren de termijn van terugkoppeling van tentamenresultaten als te lang. Han Werts wijst erop dat de officiële termijn die het examenreglement stelt – voor de meeste opleidingen drie weken – geen excuus mag zijn. ‘Veel studenten kennen die regeling niet, van belang is dat studenten rapporteren dat het te lang duurt.’ Natuurlijk is er een excuus bij lange tentamens met veel open vragen, zeker bij grote opleidingen. In dat geval adviseert Werts de opleidingen heldere taal te spreken. ‘Meld al in het tentamen dat vanwege het lange nakijkwerk de resultaten wat langer op zich laten wachten. Dat creëert bewustwording en enig begrip.’ Werts wijst op het goede voorbeeld bij een aantal opleidingen van de sociale faculteit. ‘En dat werkt. Soms zit een deel van de oplossing al in iets beter communiceren.’