Cultuur

Voeg Young Adult-boeken toe aan de leeslijst, adviseert promovenda Linda Ackermans

30 sep 2022

De leeslijst op de bovenbouw van middelbare scholen is al jaren voer voor discussie. Moeten er alleen gecanoniseerde auteurs opstaan, zoals Harry Mulisch en Arthur Japin? Of is er ook ruimte voor - bijvoorbeeld - literatuur die zich richt op 15- tot 20-jarigen? Promovenda Linda Ackermans (34) vindt van wel.

De leeslijst op de middelbare school gaat sommige leerlingen heel eenvoudig af, terwijl anderen zich met de grootste moeite door de verplichte acht of twaalf boeken heen moeten worstelen. ‘Het leesplezier kan mogelijk vergroot worden door Young Adult-boeken aan de leeslijst toe te voegen’, betoogt Radboud-promovenda Linda Ackermans. ‘De boeken zijn vaak kwalitatief goed en de thematiek is herkenbaar voor leerlingen.’

Voorbeelden zijn Confrontaties van Simone Atangana Bekon, Soldaten huilen niet van Rindert Kromhout en De hemel van Heivisj, geschreven door Benny Lindelauf.

Linda Ackermans. Eigen foto

Uit een recent gepubliceerd onderzoek van Ackermans, bij Stichting Lezen, blijkt dat docenten Nederlands die minder bekend zijn met het aanbod aan Young Adult-boeken, deze ook minder snel goedkeuren voor de leeslijst. ‘Je zou kunnen zeggen: onbekend maakt onbemind’, aldus Ackermans.

Adolescentie en identiteit

Young Adult-literatuur waaide ruim tien jaar geleden uit de Angelsaksische landen over naar Nederland. De boeken richten zich vooral op 15- tot 20-jarigen en gaan over thema’s als adolescentie en de zoektocht naar identiteit. ‘Hoewel er al wel boeken bestonden die jongeren konden aanspreken, werden deze voorheen zelden ook specifiek voor jongeren op de markt gebracht’, vertelt Ackermans. ‘Ze kwamen in de boekhandel en bibliotheek óf op de afdeling voor jeugd terecht óf op die voor volwassenen. De afgelopen jaren is er in de boekenwereld veel meer werk gemaakt van jongeren als doelgroep – onder de noemer Young Adult.’

‘Critici behandelen voornamelijk boeken voor volwassenen’

Het is echter de vraag hoe zeer Young Adult-literatuur al op zichzelf staat. ‘Het schurkt zowel tegen het jeugdliteratuur aan, als tegen literatuur voor volwassenen.’ Dat heeft gevolgen voor het imago van het genre, vertelt Ackermans. Young Adult-boeken worden voornamelijk door recensenten van jeugdliteratuur besproken, en niet door de reguliere literaire critici. De promovenda geeft als voorbeeld recensies in de krant: ‘Daar worden voornamelijk boeken voor volwassenen behandeld. Deze recensies zijn een belangrijke bron waar docenten zich op baseren bij het goedkeuren van titels voor de leeslijst van leerlingen.’

Didactische inzet

Toch staat meer dan driekwart van de docenten Nederlands wel open voor Young Adult-literatuur, zegt Ackermans. ’77 procent van de docenten leest het zelf en 70 procent ziet het daarbij ook echt als literatuur. Het is mooi dat de meerderheid van de docenten de boeken toestaat op de leeslijst van scholieren in de bovenbouw van havo en vwo. Maar dat percentage kan hoger. De docenten geven immers les aan de doelgroep van deze boeken.’

Daarnaast stelt Ackermans dat er meer aandacht mag komen voor een didactische inzet van Young Adult-boeken bij lessen Nederlands. ‘Docenten geven aan dat ze de romans nu veelal gebruiken als leestip, of dat ze eruit voorlezen. Maar er is meer mogelijk. Vergelijk bijvoorbeeld een Young Adult-roman met een gecanoniseerd boek voor volwassenen, denk aan De Aanslag van Harry Mulisch, en focus daarbij op de overkoepelende thematiek. Of onderzoek met leerlingen representaties van adolescentie in Young Adult-romans. Young Adult verdringt niet de volwassenliteratuur, het is juist een aanvulling waarin veel te ontdekken valt.’

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

2 reacties

  1. Koen schreef op 30 september 2022 om 08:47

    Ben het eens met de conclusie, maar zijn is “Young Adult” niet gewoon een andere term voor “Bildungsroman”? De eerste term heeft misschien meer de connotatie van pulp, maar dat is volgens mij nu juist wat Ackermans probeert de ondergraven. Of is er een verschil dat ik over het hoofd zie?

    • Marijke schreef op 4 oktober 2022 om 15:20

      Als ik het goed begrijp ligt bij een bildungsroman de focus op de emotionele, morele en intellectuele groei van het (meestal jonge) hoofdpersonage en gaat het hierbij om een psychologische roman. Bij een young adultboek kan dat, maar hoeft dat niet het geval te zijn. Young adult is een leeftijdsgroep waarbinnen verschillende genres vallen, van fantasy tot thrillers en van romantiek tot hedendaags. De literaire uitdaging verschilt per boek, net zoals bij boeken voor volwassenen.

      Als bibliotheekmedewerker ben ik ook voorstander van young adultboeken op de leeslijst. Veel jongeren lezen namelijk nooit en verlaten de school uiteindelijk met een taalachterstand. Ik zou pleiten voor les over de canon, maar op de leeslijst boeken die beter aansluiten bij de eigen belevingswereld van jongeren in de hoop dat ze leesplezier ontdekken en blijven lezen. Als ik naar mezelf kijk: ik was echt een lezer, maar was op die leeftijd nog behoorlijk kinderlijk en helemaal niet toe aan boeken met de thema’s die in de canon voorbij komen. Maar een young adultboek met een hoger literair niveau had ik prima aangekund. Ik vind het vergelijkbaar met de waarschuwing aan ouders dat ze met hun jonge kinderen die voorlopen qua leesniveau moeten opletten of ze de thematiek van boeken voor oudere kinderen al wel aankunnen. Waarom geldt dat wel voor basisschoolkinderen en niet voor middelbare scholieren?

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!