‘Vrouwen zijn hoeren, mannen zijn zwijnen’
De Groningse student Milou Deelen wees met haar filmpje op Facebook op slutshaming binnen studentenvereniging Vindicat. Gebeurt dat ook in Nijmegen? Heten de vrouwelijke leden van verenigingen hier in de wandelgangen ook hoeren en sletten?
Alle drie hebben ze lang haar en grote, vrolijk kijkende ogen. Ze zijn lid van hetzelfde vrouwendispuut en zijn regelmatig te vinden in het verenigingsgebouw van disputenfederatie Argus of dat van Carolus Magnus. Ze maken het ook mee, ja, dat groepen mannen hen hoer of slet noemen. Soms recht in hun gezicht. En ze durven er best over te vertellen. ‘Ik was aan het dansen bij Carolus toen opeens vijf mannen om me heen kwamen staan’, zegt Anne, met twintig jaar de oudste van de drie. ‘Ze riepen achter elkaar: “Hoer! Hoer! Hoer!”’
Toen Anne van de schrik was bekomen, stapte ze op de aanstichter af. Terwijl ze hem recht in de ogen keek, vroeg ze: ‘Waarom doe je dat nou?’ Maar hij negeerde haar. Bleef maar roepen: ‘Hoer, hoer, hoer!’ Toen liep ze weg.
Al tijdens de ontgroening worden mannen en vrouwen tegen elkaar opgezet
Meestal gebeurt het laat op de avond, als de alcohol heeft gevloeid en de sfeer uitgelaten is. Eerder bij Carolus Magnus dan bij Argus. En, voorwaarde nummer één, als de mannen zich omringd voelen door hun dispuutsgenoten. Al tijdens de ontgroening worden mannen en vrouwen bij de vereniging tegen elkaar opgezet. Mannen zijn zwijnen, vrouwen zijn hoeren.
Met effect: het werkt voor beide partijen verbroederend om zich tegen de andere sekse af te zetten, beamen de drie. Maar de termen duiken ook op door het jaar heen, op borrels bij disputen of tijdens het afzakken in de Kroeg. Al zijn er weinig vrouwelijke leden die de mannen openlijk uitmaken voor zwijnen, weten de drie leden van het vrouwendispuut.
Persoonlijk
De Groningse studente Milou Deelen stoorde zich eraan dat ze bij het corps werd uitgemaakt voor hoer of slet. Ze voelde zich vernederd. Op Facebook liet ze van zich horen: ‘Mijn seksualiteit is van mij, en niet stof voor jouw grap.’ Het filmpje van Deelen belandde al vrij snel op de dispuutsapp van het Nijmeegse vrouwendispuut. En de drie studenten vinden het echt treurig dat de Groningse studente daarna nog zo is uitgescholden op sociale media. Maar ze delen haar verontwaardiging over de slutshaming niet. Want je moet één ding goed begrijpen, zegt Sofie. ‘Ze bedoelen het niet zo. Ze menen niet wat ze allemaal schreeuwen.’
‘Klopt het maar niet op, het is zo’n klein dingetje’
Evelien kan er wel om lachen. ‘Ik neem het niet persoonlijk als iemand hoer tegen me roept. Als iemand op straat dat zou doen, zou ik natuurlijk wel schrikken. Maar op zo’n borrel is het anders, dat is echt niet zo serieus bedoeld.’ Eén keer hebben ze de slutshaming niet gepikt. Een eerstejaars van een bevriend vrouwendispuut had wat te vieren en een mannendispuut zong in plaats van ‘hoera’ steeds ‘hoer’. De vrouw in kwestie lag er wakker van. Het mannendispuut werd er een paar dagen later op aangesproken en reageerde oprecht geschrokken: zo hadden ze het echt niet bedoeld.
Voor zover de drie studenten weten, is dit de enige keer dat een vrouwelijk verenigingslid zich de aantijgingen zo aantrok. Anne vond het wel vervelend toen de vijf mannen hoer-roepend om haar heen stonden. En ze ontwijkt sindsdien de aanstichter. Maar wakker ligt ze er niet van. Klop het dus maar niet op, dringt Evelien aan. ‘Dit is zo’n klein dingetje. Het weegt niet op tegen de banden die je met elkaar kweekt in een studentenvereniging. Ook met de jongens die dit soort dingen roepen.’
Dronken
Haantjesgedrag komt zeker voor, vertelt Robert, lid van Carolus Magnus. Al verschilt het per dispuut. ‘Als dispuutsgenoten heb je het met elkaar over welke vrouwen binnen vrouwendisputen mooi of lekker zijn. Maar dat is normaal. Je seksualiteit verkennen hoort bij het studentenleven.’ Bij studieverenigingen gebeurt het net zo goed dat studenten met elkaar het bed in duiken, zegt hij. ‘Al denk ik dat het bij gezelligheidsverenigingen meer voorkomt, want die lenen zich meer voor feesten en dronken worden. Dan ga je sneller grenzen over.’
Op een verenigingsavond op de sociëteit roepen ze dan inderdaad wel eens ‘hoeren’ naar vrouwen die passeren. ‘Zo van: wij zijn stoere mannen, jullie zijn hoeren. Het is een running gag binnen de vereniging om vrouwen weg te zetten als hoer.’
‘Het komt binnen de vereniging altijd uit met wie je naar bed gaat’
Met echte seksuele activiteit heeft het volgens hem weinig van doen. Vrouwen die heel vaak het bed delen met een man heten binnen de vereniging niet eens hoeren, maar sletten, weet hij. En wie dat doet, blijft in zo’n hechte club niet lang geheim. ‘Het komt binnen de vereniging altijd uit wie met wie naar bed is gegaan.’ De drie leden van het vrouwendispuut beamen dat. ‘Iedereen kent iedereen dus je gaat niet zo maar met iedereen naar bed’, zegt Evelien. Al vermoedt ze wel dat dispuutsmannen en -vrouwen seksueel actiever zijn dan doorsnee-studenten. ‘Je gaat zo veel uit, je ontmoet heel veel mensen en je drinkt relatief veel alcohol.’ Anne hoorde via via dat ze ‘makkelijk te krijgen’ zou zijn. Dat vond ze dus niet leuk. Heb je binnen de vereniging eenmaal het stempel dat je gemakkelijk te versieren bent, of erger: een slet, dan kom je daar niet snel meer vanaf, beaamt Robert. ‘Vrouwen die heel vaak met een ander naar bed gaan, vind ik zelf ook sletten. Ik denk dat het waar is dat dat diep in onze cultuur zit. Mannen met veel onenightstands zijn players, stoere rokkenjagers. Vrouwen die dat doen zijn vies, makkelijk, goedkoop.’
[kader-xl] ‘Mannen die vrouwen hoeren noemen, willen mannelijkheid onderstrepen.’
Onderzoeker bij genderstudies Marijke Naezer vindt het dapper hoe Milou Deelen begin maart aandacht vroeg voor slutshaming in het Groningse corps. ‘Er is een druk op vrouwen om “niet zo moeilijk te doen”. Onder het mom van ‘laten we het vooral leuk houden’. Dat slutshaming voor een bepaalde groep helemaal niet leuk is, wordt dan simpelweg genegeerd. Het vergt hierdoor enorm veel moed om misstanden toch aan te kaarten, vooral als het gebeurt in sociale kringen waar je ook veel positieve dingen uit haalt, zoals een studentenvereniging. Het is heel menselijk om de nare kanten dan maar onder het tapijt te vegen.’
Mannen die vrouwen een hoer noemen, willen daarmee hun mannelijkheid onderstrepen, denkt Valerie de Craene van de Katholieke Universiteit Leuven. ‘Ze herleiden vrouwen tot seksueel object om zo hun mannelijkheid te vergroten. En natuurlijk is dat geen excuus. Maar vergeet niet dat de druk vanuit de peergroep om je zo te gedragen heel groot is.’ Dat vrouwen vervolgens niet protesteren als ze ‘hoer’ of ‘slet’ genoemd worden, vindt De Craene ook begrijpelijk. ‘Niet alleen horen ze hele dagen dat dat er nu eenmaal bij hoort en dat het niet zo serieus bedoeld is, je maakt je ook niet populair door steeds te wijzen op het beledigende karakter van dit soort opmerkingen.’ Toch gelooft ze niet dat het de vrouwen niets doet. ‘We zien dat vrouwen hun gedrag vaak preventief zo aanpassen dat ze weinig aanleiding geven om op die manier uitgescholden te worden. Bijvoorbeeld door minder open te zijn over seksuele contacten of door te proberen niet zat te worden, zodat ze de controle niet verliezen. Juist omdat ze anders worden afgestraft.'[/kader-xl]
Dit artikel verscheen eerder in Vox #8, die je hier online kunt lezen.
Klinklaar schreef op 25 april 2017 om 11:19
Dus… conclusie is dat dit ook gewoon in Nijmegen gebeurt, maar dat niemand er echt iets tegen wilt doen? Lekker joh, die disputen.