Wat wij kunnen leren van Scandinavië

02 jun 2015

IKEA, Avicii en Deense designmeubels. De Scandinavische landen hebben ons veel te bieden. Neem die landen nou eens als voorbeeld, bepleit bijzonder hoogleraar Gert-Jan Hospers.

Foto: Jalil Arfaoui (Creative Commons)
Avicii scoort menig top-4o-hit in Nederland. Foto: Jalil Arfaoui (Creative Commons)

Bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing Gert-Jan Hospers bracht samen met journalisten Martin Vos en Marco Krijnsen onlangs een nieuw boek uit: Cool – Wat wij kunnen leren van de Scandinaviërs. Hospers pleit ervoor om vaker naar het noorden te kijken in plaats van altijd maar de Verenigde Staten en Groot Brittannië als voorbeeld te nemen. Daarom: vier keer het goede voorbeeld van de Scandinaviërs.

 #1 Scandinaviërs zijn langetermijndenkers
Terwijl we in Nederland met de gasopbrengsten linea recta de rekeningen van de overheid betalen, pakken de Noren het rustiger aan. De opbrengsten komen in een fonds. Uit dat fonds gaat jaarlijks maar 4 procent naar de overheid. De rest van het geld wordt belegd in aandelen en staatsobligaties. Geen snelle jongens, die Noren. Maar met geld omgaan kunnen ze wel.

#2 Gelijkheid is geen vereiste, maar een gewoonte
De zwangerschapsverlofperiode is in Zweden net zolang voor mannen als voor vrouwen. Een vrouw aan de top is niet uniek. De Scandinaviërs praten niet over ongelijkheid bij mannen en vrouwen, zij doen er iets aan.

#3 Ze investeren volop in innovatie
Skype, Spotify en Bluetooth. Allemaal producten van Zweedse makelij. De overheid pompt veel geld in innovatiemogelijkheden. In Nederland worden veel creatieve ideeën meteen ontmoedigd door de wirwar aan regels en restricties. De Zweden krijgen van de overheid ruim baan om nieuwe producten en diensten te bedenken en te ontwikkelen.

#4 Er zit muziek in het onderwijs
Afgelopen weekend won Zweden het Eurovisie Songfestival. Niet zo heel gek, want muziekonderwijs vindt de overheid cruciaal. Kinderen kunnen gratis muziekles volgen en goedkoop instrumenten huren, terwijl gemeentes overal repetitieruimtes ter beschikking stellen. Daar profiteert de hele wereld van. Katy Perry, Pink, Britney Spears, Coldplay en Bon Jovi. Ze vertrekken allemaal naar Zweden om daar samen te werken met succesvolle producers als Max Martin en Avicii. / Jolene Meijerink

0 reacties

  1. Frits Vaandrager schreef op 2 juni 2015 om 08:20

    Bluetooth is ontwikkeld door de Nederlander Jaap Haartsen die bij het Zweedse Ericsson in dienst was in Emmen.

    • Bert Witte schreef op 2 juni 2015 om 11:42

      Precies! En Nederlandse DJ’s (is toch ook muziek) schijnen al jaren tot de wereldtop te behoren. Dat van dat gas is dan weer wel een punt. In Alaska gaat er via een dergelijk fonds (olie)geld naar de inwoners. Ook leuk en geen Scandinavisch monopolie dus…

  2. Thomas schreef op 2 juni 2015 om 11:16

    De reden dat de Noren slechts 4 procent gebruiken is niet omdat ze zo zuinig zijn. Daar zijn meerdere, andere, redenen voor. De eerste is dat ze enorm veel geld verdienen uit olie, veel meer dan Nederland uit gas. Nederland gebruikt het gas om gaten in de begroting te dichten, Noorwegen kan er zijn begroting op bouwen (het is mogelijk om belasting daar af te schaffen en geheel te betalen uit olie-opbrengsten). 4% klinkt dus als weinig, maar is wel degelijk een flinke som.

    Daarnaast zouden ze hun eigen economie een oplawaai verkopen door al het verdiende geld te gebruiken. Dit zou tot een dergelijk sterke Noorse economie (en munt) leiden, dat export bijna onmogelijk zou worden voor Noorse bedrijven.

    Een goed voorbeeld van geldverkwisting die de Noren willen voorkomen zijn de golfstaten als Dubai en Qatar. Noorwegen zou dat ook na kunnen streven, maar doen dat dus expres niet.

    Ik wil absoluut niet zeggen dat Nederland niks kan leren van Scandinavië, maar we moeten het ook niet overdrijven.

  3. Arnold Kreps schreef op 4 juni 2015 om 15:12

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!