‘Website van de universiteit schiet tekort’
OPINIE Studentenraadslid Cas Spaans (asap) vindt dat de Radboud Universiteit nu eindelijk werk moet maken van haar website www.ru.nl. 'Het is niet prettig om in de tentamenzaal er pas achter te komen dat je geen horloge om mag', schrijft hij.
‘Een boodschap overbrengen lijkt simpel, maar er komt verrassend veel bij kijken.’ Dit schrijft de Radboud Universiteit zelf op haar website, bij de bacheloropleiding Communicatie- en informatiewetenschappen. Deze opleiding is, net zoals de masteropleiding voor Communicatiewetenschap, volgens Elsevier de beste van Nederland. Kennelijk weten we in Nijmegen dus veel over goede communicatie. Waarom gaat het bij onze universiteit dan zo mis?
Op aandringen van de Universitaire studentenraad is in februari van 2016 de studentcommunicatie met de medezeggenschap besproken. Toen werd in eerste instantie beloofd dat de universiteit met een uitgebreide communicatiestrategie zou komen, inclusief een overzicht met wat waar en op welke manier gecommuniceerd wordt. Deze zou in mei 2016 gereed zijn. Een jaar later heeft de medezeggenschap een presentatie gekregen over de voortgang van dit project: het ontbrak nog steeds aan een uitgebreide communicatiestrategie. De problemen met de website werden zelfs bewust op de lange baan geschoven.
Dit is een kwalijke zaak. De verschillende websites van de Radboud Universiteit zijn namelijk de moderne visitekaartjes. Mocht een aankomende student op zoek zijn naar informatie over de intro, dan is het de vraag of hij de betreffende informatie weet te vinden.
Blindelings
Een goed functionerende website is natuurlijk niet alleen voor nieuwe studenten van belang. Ook huidige studenten moeten alle voor hun relevante informatie zo snel mogelijk kunnen vinden. Zij moeten er natuurlijk ook blindelings op kunnen vertrouwen dat de informatie die de universiteit verstrekt correct is. Een vertrouwen dat helaas te vaak ongegrond is.
Studenten zijn namelijk veelal afhankelijk van goede communicatie van de universiteit. Het is bijvoorbeeld niet prettig om in de tentamenzaal er pas achter te komen dat je geen horloge om mag.
De studentenraad vindt dat er snel wat moet veranderen aan de continue mailstroom van adressen die eindigen op ‘@ru.nl’, zoals de verschillende universitaire en facultaire nieuwsbrieven, de notificaties van Blackboard, en de grote hoeveelheid aan mailtjes die je ontvangt bij een inschrijving in Osiris. Ook lijkt het niet meer dan logisch dat de informatie die de Radboud Universiteit via haar websites verspreidt correct, actueel en vindbaar is.
Laat duidelijk zijn dat de universiteit een ongelooflijk groot instituut is, dat een ongelooflijke verscheidenheid aan informatie moet verstrekken. Als huidige student ben je tenslotte niet op zoek naar informatie voor bezoekende onderzoekers. We begrijpen dus ook zeker de complexiteit van dit probleem. Toch zou je verwachten dat we met zulke goede communicatieopleidingen hier zeker een innovatieve oplossing voor kunnen bedenken. / Cas Spaans
Karin schreef op 20 maart 2017 om 13:26
De informatievoorziening op de universitaire websites heeft nooit gedeugd. Dat stamt al uit de tijd dat het nog kun punt nl was.
Lonneke schreef op 21 maart 2017 om 16:52
Ik zit zelf in opco voor MA Linguistics en we kregen een klacht binnen van een buitenlandse, niet Nederlands-sprekende student dat hij de OER in het Engels niet kon vinden op de site: deze Engelse versie bleek alleen via de Nederlandse site te vinden te zijn! Om even een voorbeeldje te geven van waarom het beter moet.