Welke universiteit heeft de domste slogan?

09 nov 2015

Change perspective. We are u. Challenge the Future. De reclameslogans die Nederlandse universiteiten gebruiken zijn niet bijster spannend. Een nieuwe verkiezing over de domste universiteitsslogan van Nederland vraagt aandacht voor een groter probleem.

Change Perspective, de slogan van de Radboud Universiteit, is in de race voor de titel domste universiteitsslogan van Nederland. Foto: Remco van Schaik.
Change Perspective, de slogan van de Radboud Universiteit, is in de race voor de titel domste universiteitsslogan van Nederland. Foto: Remco van Schaik.

Het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU) stoort zich aan de concurrentiestrijd en de economisering van de Nederlandse universiteiten. Om aandacht te vragen voor deze kwestie hebben ze afgelopen weekend een speciale verkiezing gelanceerd: de H.NU-domheidsranking 2016 voor universitaire reclameleuzen.

Initiatiefnemer en wetenschapssocioloog aan de Radboud Universiteit Willem Halffman vindt het raar dat universiteiten elkaar beconcurreren alsof het bedrijven zijn. ‘In tijden van beperkte onderwijsbudgetten proberen universiteiten zoveel mogelijk studenten te werven – om zo wat meer geld te krijgen. Universiteiten zouden beter worden door concurrentie, zo is het idee. Maar als dat betekent dat ze puur inzetten op het binnenhalen van zoveel mogelijk studenten, dan wordt het onderwijs juist slechter. De infrastructuur is daar namelijk niet op ingericht.’

Sciencefiction film
De ogenschijnlijk stompzinnige reclameslogans van de universiteiten zijn daar een uitvloeisel van. ‘Het zijn vaak van die holle kreten. Die van de Rijksuniversiteit Groningen vind ik het ergste’, zegt Halffman over de leus Born leaders reach for infinity. ‘Dat klinkt als de titel van een slechte sciencefictionfilm. We hebben op verschillende manieren proberen te achterhalen wat zulke slogans en de bijbehorende campagnes kosten, maar de universiteiten hebben dat goed verstopt in hun budgetten. Ook via de Ondernemingsraden hebben we geen gespecificeerde marketingbudgetten kunnen achterhalen. Wellicht dat deze verkiezing de ogen opent van enkele Tweede Kamerleden. Die kunnen dan meteen achter die budgetten aan. De laatste keer dat een universiteit zulke informatie gedeeld heeft, is twintig jaar geleden.’  / Tim van Ham

0 reacties

  1. Piet schreef op 9 november 2015 om 20:50

    Goed stuk! Ik word helemaal gek van al die Radboudreclame. Je kan nergens
    meer komen in Nijmegen of je wordt gekgespamd door de RU die met allerlei dure reclamecampagnes voor Open dagen, babyboomcolleges of snoepreisjes het geld uit je zakken probeert te kloppen. Dat terwijl de universiteitsbibliotheek wordt uitgekleed, het aantal docenten per student blijft dalen en de algehele kwaliteit van het onderwijs bedroevend is. In het verleden zijn er nogal wat pareltjes langsgekomen bij de RU als het om slechte slagzinnen gaat. Wat denk je van ‘Excelleren is hier heel normaal’ of ‘Nijmegen. Omdat je de keus hebt’.

  2. Daan schreef op 10 november 2015 om 10:17

    Ik ben het met je eens dat het allemaal dikdoenerij is maar de slogan uit Groningen is iets slimmer dan hij lijkt. Vorig jaar bestond de uni 400 jaar en van daaruit is de slogan geboren: 4 ‘infinity-teken dat lijkt op twee nullen’

  3. Jitze schreef op 10 november 2015 om 15:21

    Goed initiatief! Het is inderdaad schrikbarend hoeveel moeite (en waarschijnlijk ook geld) wordt gestoken in het bedenken van nieuwe slogans voor de universiteit. Een gemiddeld bedrijf veranderd niet zo vaak van slagzin als deze universiteit. Sinds ik begon met studeren hier is het al zo’n 4 of 5 keer veranderd: ‘Nijmegen omdat je de keus hebt’, ‘excelleren is hier heel gewoon’, ‘we invite you to change perspective’. De een nog infantieler dan de andere. UMCradboud moet radboudUMC worden, Radboud universiteit nijmegen mag niet meer omdat het te lang is (met het geweldige argument: Harvard heeft ook geen plaatsnaam erbij staan). Het Soeterbeeck programma moet veranderen in de ‘merknaam’ RUreflects om de ‘naamsbekendheid’ te vergroten bij de ‘doelgroep’. Het lijkt soms of ze hier meer bezig zijn met hoe de naam klinkt, dan met de kwaliteit van het onderwijs.

    En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle andere reclamecampagnes die georganiseerd worden om nieuwe studenten te lokken, zoals een diesviering in de vorm van een duur popfestival (Loco Loco discoshow laat natuurlijk als geen ander zien waar de Radboud Universiteit voor staat?) dat niet eens gratis is voor eigen studenten (wie zijn verjaardag is het dan eigenlijk?). De alumni koesteren ze ook zoals ze zelf zeggen, maar dan vooral als mogelijke afzetmarkt lijkt het. Ik wordt via de mail lastiggevallen met berichten zoals ‘hoodys zijn nu maar 12,50’ of ‘speciale alumnireis naar Berlijn voor 600 euro’ etc. Ze moeten eerst maar eens marktonderzoek doen naar hun eigen alumni, dan zouden ze erachter komen dat de gemiddelde alumni bij bijvoorbeeld letteren die 600 euro voor een weekendje nooit kan betalen omdat een diploma niks meer waard lijkt te zijn op de arbeidsmarkt.

    Als die toenemende zorg om imago nou gepaard ging met een groei in kwaliteit en betaalbaarheid van het onderwijs zou het nog niet zo erg zijn, maar helaas is niks minder waar. Om maar even in bedrijfskundige termen te spreken: Radboud stick to your core business!

    • Frits schreef op 10 november 2015 om 17:09

      Vroeger heette de universiteit nog gewoon Katholieke Universiteit Nijmegen.

      En er waren ooit Labrad reclamespots met Ancilla Tilia.

  4. Jitze schreef op 10 november 2015 om 15:24

  5. Samson schreef op 12 november 2015 om 16:42

    Weet iemand waarom de Erasmus Universiteit Rotterdam niet in het lijstje opgenomen is?

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!