Wie verdient er een goede popbiografie?
Het buitenland kent een rijke traditie van popbiografieën en memoires. Nederland niet. En dat mag gerust veranderen, vindt Maarten Steenmeijer, hoogleraar letterkunde. Morgen organiseert hij samen met Dennis Kersten een symposium over de toekomst van de popbiografie.
Boudewijn de Groot, Frank Boeijen, Doe Maar en the Cats – geen van allen hebben ze een goede biografie. ‘In Nederland bestaat een popbiografie vaak uit een verzameling foto’s met wat tekst erbij’, zegt Maarten Steenmeijer, die naast hoogleraar letterkunde ook groot muziekliefhebber en auteur van verschillende boeken over popmuziek is.
‘Popmuziek wordt in Nederland steeds serieuzer genomen. Ik denk dus dat er wel degelijk een markt is voor goede popbiografieën. Helaas zijn het nu vooral goedwillende amateurs die zich op dit genre toeleggen. Dat is zonde.’ Steenmeijer wil best in dit gat springen. Voor Vox zet hij vast even op een rijtje welke Nederlandse popfenomenen er een goede biografie verdienen.
#1 Het liedje Venus, van Shocking Blue
‘Een biografie over een liedje, waarom niet? Dit nummer heeft drie keer op één gestaan in de Verenigde Staten. De eerste keer in 1970. Daarna nog een keer als cover, en in een speciale uitvoering van het studioproject Stars on 45. Het nummer is geschreven door Robbie van Leeuwen, in de jaren zestig was hij een god in Nederland. Hij kan tot op de dag van vandaag goed leven van dit nummer. De rest van de band viel na het scoren van de hit uit elkaar. Zij zijn er nooit rijk van geworden.’
#2 Platenbaas Freddy Haayen
‘Deze man is geen muzikant maar wel een grootheid in zijn tijd. Haayen is onder andere de ontdekker van de Golden Earring en verantwoordelijk voor de internationale doorbraak van de band. Later werd hij de directeur van het platenlabel Polydor in Engeland en de Verenigde Staten. Hij heeft aan de wieg gestaan van enorm veel goede muziek en verdient wat mij betreft absoluut een biografie.’
#3 De band Within Temptation
‘Persoonlijk heb ik weinig affiniteit met deze band, maar hij doet het internationaal erg goed terwijl dat in Nederland niet breed wordt uitgemeten. Het is interessant om te kijken hoe je als Nederlandse band scoort in de rest van de wereld. Hoe houd je zoiets in stand, ook zakelijk gezien? Ik ben benieuwd naar hoe men in het buitenland naar deze band kijkt. Volgens mij worden deze muzikanten elders heel anders ontvangen dan hier.’ / Tim van Ham
Morgen organiseren Maarten Steenmeijer en Dennis Kersten het symposium Omzien in rock – de toekomst van de popbiografie. De toegang is gratis, aanmelden kan via [email protected].
Robert Arpots schreef op 1 april 2016 om 08:59
Ik citeer: Eén van de zangeressen heeft zich intussen doodgedronken.’
Shocking Blue had maar één zangeres (Wikipedia met lijst van de bandleden). En volgens mij heeft zij zich helemaal niet doodgedronken:
“zonder de leiding van Van Leeuwen sloeg de anarchie toe. Er werd veel gedronken, Mariska was daar niet gelukkig mee”
“Mariska Veres overleed op zaterdagmiddag 2 december 2006 aan de gevolgen van kanker.” (Bron: Wikipedia). Kanker van de lever en van de galblaas.
Of: “[…] when the rest of the rock world was drowning
in an orgy of sex, drugs, and alcohol, she kept to herself and enjoyed
a nice cup of tea in the evenings.”
Basiskennis volgens mij. Dus graag een rectificatie.
Tim Van Ham schreef op 1 april 2016 om 09:51
Dag Robert,
Dank voor je reactie. Ik ga vanmiddag even naar het symposium en zal het daar voor de zekerheid nog even checken bij Maarten Steenmeijer. Tot die tijd zal ik het weghalen. Ik kom er nog op terug!
Tim