Dit zijn de plannen voor Station Heyendaal
Station Heyendaal gaat flink op de schop. Gemeente en provincie presenteerden gisteren een voorlopig plan voor een station met bredere perrons, meer groen en een nieuwe loopbrug. Reizigers moeten nog wel geduld hebben: de werkzaamheden starten op z’n vroegst in 2020.
De provincie Gelderland en gemeente Nijmegen spreken zelf van een ‘stevige facelift’. Station Heyendaal is voor veel reizigers een doorn in het oog en gaat daarom op de schop. De eerste tekeningen zullen er voor velen hoopvol uitzien: de perrons zijn langer en breder, de taluds groen en de overkappingen zijn stijlvol en modern.
Wel moeten reizigers nog veel geduld hebben. Het ging om een presentatie van het ‘voorkeursscenario’ – het definitieve plan moet de komende jaren nog worden vastgesteld. De verbouwing zal daarom niet voor 2020 starten. Wel worden er nu al een paar kleine verbeteringen doorgevoerd, zoals de verplaatsing van de incheckpaaltjes en een extra trap. Voor het begin van het nieuwe collegejaar moeten die werkzaamheden klaar zijn.
De Radboud Universiteit is, net als de HAN en het ROC, van begin af aan betrokken geweest bij de nieuwe plannen voor station Heyendaal. Michel ter Berg van het Universitair Vastgoed Bedrijf noemt het gekozen scenario een realistisch plan, dat de zichtbaarheid van het station vergroot en past bij de uitstraling van de campus.
Een vurige wens van de universiteit is om reizigers de mogelijkheid te bieden om vanaf het perron onder de Heyendaalseweg door te lopen: dit maakt de looproute naar bijvoorbeeld het Huygensgebouw korter en veiliger. Naar de haalbaarheid van zo’n verbinding loopt nog een onderzoek.
De kosten van de verbouwing van het stationsgebied worden geschat op acht miljoen euro. De provincie betaalt vijf miljoen, de gemeente twee, en voor het laatste miljoen worden subsidies aangeboord.
Henk schreef op 13 juli 2017 om 02:50
Leuke mockup, maar als men daadwerkelijk een verbinding wil met Mercator I en het Huygensgebouw, dan is deze opzet erg karig.
Op https://i.imgur.com/Hk850VL.png heb ik even wat gekladderd op de mockup. Op de twee rode cirkels komen pijnpunten als daar álle reizigers langs moeten gaan. Alle busreizigers die aan de Technoviumkant aankomen, én de bewoners van de Gouverneur en achterliggende panden zullen via de stoplichten naar het perron moeten gaan. Dat kan nu, zonder stoplichten, via de huidge loopbrug, wat een kortere route is, ook. Ik zou die trappen bij de loopbrug ook zeker niet weghalen.
Die afgesloten loopbrug is dus een grappig idee, maar bij de gele cirkels wil je dus óók trappen hebben zodat men gemakkelijk, en verspreid, op het perron terecht kan komen. Dat levert bovendien een stukje veiligheid op: men heeft meer vluchtroutes vanaf het perron naar de straat.
Verder wil je dat stuk onderin links weghalen (aangeduid met een zwarte “rechthoek” met diagonalen) en het, als het ware, onder de brug door laten lopen (aangeduid met de onderbroken zwarte “rechthoek”, rechtsboven). Het huidige perron ligt op vrijwel dezelfde hoogte als het puntje van de Gouverneur (zoals ook in de originele mockup te zien is) Zie je daar ooit iemand staan? Ik dacht het niet. De trein stopt niet eens zo ver. Inkorten en verplaatsen, dus.
Op de plek van de blauwe cirkels kan je dan trappen aanleggen zodat mensen vanuit de universiteit gemakkelijk naar het perron kunnen gaan. Eventueel zet je dezelfde trappen aan de kant van Piecken, maar ik kan me voorstellen dat daar nog extra risico’s aan hangen in de late uurtjes.
Anton van den Dungen schreef op 27 november 2019 om 18:47
In de voorontwerpfase is het idee van verlenging perron naar oostzijde van Heyendaalseweg uitgebreid besproken en onderzocht. Dát zou een zeer goede oplossing zijn geweest. Helaas de kosten daarvan (compleet nieuw viaduct nodig) bedragen €25.000.000. Zoveel geld kon/wilde men niet investeren.
Er komen liften en trappen aan Heyendaalseweg.
Stijn schreef op 13 juli 2017 om 20:53
https://imgur.com/a/FBY8P
Ook ik heb een plaatje gemaakt op basis van de aanbevelingen van Henk. De zwarte rechthoek staat voor het nieuwe perron. Dat is dezelfde grote als het oud. Aan de westkant is eventueel nog ruimte voor afwerkingen met groen. Blauw staat voor de trappen. De gele lijn is een nieuw aan te leggen looproute naar het Huygensgebouw.
Taco T. Zevenbergen schreef op 15 juli 2017 om 21:51
De Maaslijn wordt tzt geëlektrificeerd en daarnaast reactivering van de spoor-
verbinding Nijmegen-Groesbeek-Kleve. Deze plannen zie ik niet in de schets
van het te renoveren station Nijmegen-Heijendaal. Verder zie ik geen enkele
schuilruimte(kappen) op de perrons en evenmin liftvoorzieningen zijn inge-
tekend. De verdere uitwerking van de herontwikkeling van station Nijmegen-
Heijendaal met drie sporen zal ik met grote belangstelling volgen.
Met vriendelijke groet, T.T. Zevenbergen