‘Minder steun voor diversiteit, inclusiviteit en kritische stemmen schaadt de universiteit én de samenleving’
OPINIE – Bezuinigen op zogenaamde 'woke' initiatieven ondermijnt een van de kerntaken van universiteiten, schrijven meer dan zeventig medewerkers van de Radboud Universiteit in een opiniestuk. ‘Juist bewegingen die strijden voor een meer rechtvaardige toekomst kunnen hierdoor worden onderdrukt.’
In het opiniestuk “Universiteiten: bezuinig eerst maar eens op ‘woke’”, gepubliceerd in het Nederlands Dagblad en onlangs ook bediscussieerd op Voxweb, pleit hoogleraar Frank Hartmann van de Faculteit der Managementwetenschappen voor bezuinigingen op zogenaamde ‘woke’-initiatieven op universiteiten. Dit onderwerp raakt aan een groeiend debat in het huidige politieke landschap.
Hartmanns argument dat universiteiten zich alleen moeten richten op wetenschappelijk onderzoek en intellectuele bezigheden – en moeten bezuinigen op het gebied van diversiteit en inclusie, is gebaseerd op een zeer beperkte en misplaatste interpretatie van de rol van universiteiten in de samenleving.
Dit perspectief gaat voorbij aan de historische rol van universiteiten als broedplaatsen van sociale bewegingen die onze samenleving in de loop der tijd hebben veranderd. Daarnaast gaat het voorbij aan het belang van inclusiviteit om te komen tot wetenschappelijke excellentie. Datzelfde geldt voor het ontwikkelen van ons vermogen om complexe problemen op te lossen. Aangezien het onze missie is om “bij te dragen aan een vrije en gezonde wereld met gelijke kansen voor iedereen”, moeten we deze geschiedenis en diversiteit juist omarmen.
Universiteiten als kritische broedplaatsen
De bewering dat universiteiten worden overspoeld door ideologisch activisme negeert de historische rol van universiteiten en wetenschappelijke kennisproductie voor maatschappelijke emancipatie. Universiteiten zijn altijd kritische broedplaatsen geweest voor activisme en debat, waar belangrijke bewegingen ontstonden of versterkt werden. De burgerrechtenbeweging in de Verenigde Staten is daar een goed voorbeeld van.
Studenten en medewerkers van universiteiten als Howard University en UC Berkeley liepen voorop in protesten tegen rassenscheiding en discriminatie. Deze acties werden aanvankelijk afgedaan als extremistisch, maar ze maakten de weg vrij voor de Civil Rights Act en veranderden de Amerikaanse samenleving fundamenteel. Op dezelfde manier werd in Zuid-Afrika de anti-apartheidsbeweging voortgestuwd door protesten op instituten als de Universiteit van Kaapstad. In beide gevallen dienden universiteiten als locaties waar activisme geen afleiding was maar van vitaal belang voor maatschappelijke verandering.
Ook in Nederland speelden universiteiten een cruciale rol in het aanwakkeren van vernieuwende ideeën en het aanwakkeren van radicale visies op een meer democratische toekomst
Zelfs prominente onderzoekers als Albert Einstein pleitten actief voor mensenrechten en sociale rechtvaardigheid. Rachel Carson, de beroemde Amerikaanse biologe, publiceerde het boek Silent Spring om de schadelijke effecten van pesticiden in de intensieve landbouw bloot te leggen. En laten we Charles Darwin niet vergeten, die pleitte tegen wreedheid en misbruik van dieren.
Ook in Nederland speelden universiteiten een cruciale rol in het aanwakkeren van vernieuwende ideeën en van radicale visies op een meer democratische toekomst. In de jaren 1960 en 1970 streden studentenbewegingen aan onder andere de Universiteit van Amsterdam voor democratisering van het universiteitsbestuur en het doorbreken van verouderde maatschappelijke hiërarchieën. Dit activisme maakte destijds de weg vrij voor duurzame hervormingen die het hoger onderwijs inclusiever en participatiever maakten en uiteindelijk onze democratische instellingen versterkten.
En hoe zit het met de Radboud Universiteit? Onze universiteit is trots op haar progressieve geschiedenis en op de emancipatie van gemarginaliseerde groepen, van katholieken die een eeuw geleden nog achtergesteld waren in Nederland tot, onder andere, de LHBTIQ+ gemeenschap tegenwoordig.
Wetenschap is nooit waardevrij
Met deze erfenis in gedachten hopen we dat de universiteit ook in deze tijd academisch leiderschap toont. Universiteiten maken deel uit van de wereld en zouden zich niet kunnen of moeten afsluiten voor ongelijkheid en onrecht. De missie van universiteiten reikt verder dan het doen van wetenschappelijke ontdekkingen; universiteiten zijn bedoeld om zich bezig te houden met de problemen van onze tijd, of het nu gaat om klimaatverandering, sociale ongelijkheid of de wreedheden in het Midden-Oosten.
Wetenschap is nooit waardenvrij. Ze kan geen effectief onderscheid maken tussen feiten en waarden en bestaat niet in een vacuüm. Wetenschap gaat niet alleen over de samenleving, maar speelt zich af in en met de samenleving. Het is belangrijk om meer expliciet en open te zijn over de waarden en normen die ons onderzoek sturen. Elke ontologie (tak van de filosofie die nadenkt over het zijn, red.) heeft immers normatieve en politieke elementen. Geen standpunt innemen is op zichzelf al een normatieve, en in het verlengde daarvan, politieke houding.
De hedendaagse protesten tegen de genocide in Gaza maken deel uit van deze traditie van universitair activisme, net als klimaatactivisme en bijvoorbeeld Scientist Rebellion of EndFossil: Occupy!-acties. Deze demonstraties, vaak afgedaan als ‘woke’ door mensen die de politieke gevolgen voor hun eigen positie ongemakkelijk vinden, zijn juist belangrijke uitingen van de academische gemeenschap en haar inzet voor kritisch denken en mondiale rechtvaardigheid.
Het onderdrukken van deze stemmen door middel van bezuinigingen of beleidswijzigingen ondermijnt de rol van de universiteit als een plek voor vrije meningsuiting en sociale kritiek, waar ruimte ontstaat voor politieke alternatieven. ‘Je bent nodig’, is niet voor niets de slogan van de Radboud Universiteit. Dat is precies waar het om gaat.
Wat moet er gewaardeerd worden?
Tot slot gaat het ook om wat we werkelijk waarderen. Bezuinigingen op initiatieven rondom diversiteit en inclusie of op participatie in demonstraties zouden nauwelijks iets opleveren in verhouding tot de benodigde bezuinigingen op hoger onderwijs, maar ze zouden wel de inclusieve ruimte ondermijnen die nodig is voor academische excellentie, net als de bredere missie van de universiteit om bij te dragen aan de verbetering van de samenleving. Inclusiviteit en diversiteit draaien ook om samenwerking, wat leidt tot betere en kritischere wetenschap, die in staat is om lastige problemen aan te pakken.
In de huidige mondiale politieke context, waarin ongelijkheid, conflicten, klimaatcrises en mensenrechtenschendingen aan de orde van de dag zijn, moeten universiteiten plaatsen blijven waar openlijk over deze onderwerpen kan worden gedebatteerd. Activisme zou gezien moeten worden als een essentieel onderdeel van de intellectuele en ethische missie van universiteiten en niet als iets dat onderdrukt moet worden, zoals helaas het geval is geweest bij meerdere bewegingen.
‘Universiteiten zijn altijd plekken geweest waar kritisch denken wordt gestimuleerd’
Deze initiatieven zijn geen luxe die zonder gevolgen uit een begroting geschrapt kunnen worden; ze vormen juist de kern van de rol van universiteiten in het creëren en behouden van een rechtvaardige en gelijkwaardige samenleving en het versterken van onze democratie. Universiteiten zijn altijd plekken geweest waar kritisch denken wordt gestimuleerd, waar vastgeroeste machtsstructuren, vormen van uitbuiting en onderdrukking aan het licht worden gebracht en waar de urgente maatschappelijke problemen van deze tijd worden aangepakt, en dat moeten ze ook blijven. Kritisch denken en het bevorderen van menselijke emancipatie behoren tot de academische kernwaarden.
Tot slot: de redenering dat het afslanken van zogenaamde “woke” activiteiten niet alleen een prioriteit maar ook iets positiefs zou moeten zijn, negeert en ondermijnt de rol van universiteiten in de maatschappij. Deze tendens dreigt bovendien bewegingen te verstikken die bijdragen aan een meer rechtvaardige toekomst. Uiteindelijk is het niet alleen onze taak om de wereld te begrijpen, maar ook om hem te veranderen.
Ondertekend door:
Juliette Alenda-Demoutiez (Universitair docent)
Marjan Smeulders (Onderzoeker en Docentambassadeur voor het Teaching and Learning Center)
Barbara Müller (Universitair hoofddocent)
Adele Tufford (Coördinator, Radboud Center for Sustainability Challenges)
Harry Pettit (Universitair docent)
Simone van Wieringen (Promovendus)
Iris Poelen (Postdoc onderzoeker)
Love Hansell (Promovendus)
Gaard Kets (Universitair docent)
Angela Wigger (Universitair hoofddocent)
Veronica Pastorino (Promovendus)
Maria Kaufmann (Universitair docent)
Lothar Smith (Universitair hoofddocent)
Gerben Koers (Promovendus)
Sarah Thin (Universitair docent)
Arnoud Lagendijk (Hoogleraar)
José Muller-Dugic (Universitair docent)
Marieke van den Brink (Hoogleraar)
Ea Høg Utoft (Universitair docent)
Adam Calo (Universitair docent)
Annelies Kleinherenbrink (Universitair docent)
Marcela Suarez Estrada (Docent Kritische Intersectionele Perspectieven op AI)
Robyn Ausmeier (Promovendus)
Mark Wiering (Universitair hoofddocent)
Eliana Vassena (Universitair docent)
Rens Thiecke (Voorzitter Ondernemingsraad / Contractmanager ILS)
Nella Geurts (Universitair docent)
Garjan Sterk (Coördinator Radboud Gender & Diversity Studies)
Frederik Van Dam (Universitair docent)
Liedeke Plate (Hoogleraar)
Anya Topolski (Universitair hoofddocent)
Maya Declich (Postdoctoraal onderzoeker)
Katrine Smiet (Universitair docent)
Lotje Siffels (Promovendus)
Catherina Wilson (Universitair docent)
Klara Raiber (Universitair docent)
Anna Geurts (Universitair docent)
Tom Sintobin (Universitair hoofddocent)
Alana Osbourne (Universitair docent)
Laura De Vos (Universitair docent)
Mathijs van de Sande (Universitair docent)
Francesco Colona (Universitair docent)
Olivier Thomas Kramsch (Hoogleraar)
Anna Pivaty (Universitair docent)
Eva Rieter (Universitair docent)
Samuel Ballin (Promovendus)
Emilia Klebanowski (Promovendus)
Edwin van Meerkerk (Hoogleraar)
Sterre Naaktgeboren (Promovendus)
Ricky van Oers (Universitair docent)
Marc Davidson (Hoogleraar)
Adriejan van Veen (Universitair docent)
Claire Pleche (Promovendus)
Marieke van Houte (Universitair docent)
Olivia Guest (Universitair docent)
Sophie de Groot (Academic Affairs – applicatiebeheerder)
Nesli Soylu (Promovendus)
Bas Hofstra (Universitair docent)
Annick Pijnenburg (Universitair docent)
Stefanie Jansen-Wilhelm (Universitair docent)
Seema Murtuza (Promovendus)
Narine Ghazaryan (Universitair docent)
Martyna Stećko (Promovendus)
Linda Kwakkenbos (Universitair docent)
Lize Glas (Universitair hoofddocent)
Catalin Rusu (Universitair hoofddocent)
Ook acht medewerkers die anoniem wensen te blijven ondertekenden de brief. Hun namen zijn bekend bij de Vox-redactie.
RD schreef op 6 november 2024 om 08:57
“Daarnaast gaat het voorbij aan het belang van inclusiviteit om te komen tot wetenschappelijke excellentie”
Ik ben nieuwsgierig – is hier ook daadwerkelijk bewijs voor? Ik hoor dit steeds vaker maar (als wetenschapper) vraag ik me vooral af waar dit op gebaseerd is. (NB: Dit is een oprechte vraag; ik zou graag tips krijgen over literatuur/studies die dit aantonen)
Klara Raiber schreef op 6 november 2024 om 11:19
Hofstra, B., Kulkarni, V. V., Munoz-Najar Galvez, S., He, B., Jurafsky, D., & McFarland, D. A. (2020). The diversity–innovation paradox in science. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(17), 9284-9291.
Is een goede referentie wie ook de literatuur samenvat.
Gaard Kets schreef op 6 november 2024 om 15:39
Sandra Harding’s boek Objectivity and Diversity is ook een uitstekend startpunt, waarin ze het epistemische argument voor inclusiviteit aankleedt met veel praktische voorbeelden en empirisch bewijs uit de geschiedenis van de wetenschap(sfilosofie).
Gaan we weer… schreef op 6 november 2024 om 09:25
Eén hoogleraar zwijgt niet langer en treedt naar buiten over de onwetenschappelijke politiek-activistische gekkigheid waar zoveel mensen zwijgend een hekel aan hebben en vervolgens roept de tegenstander al zijn broers en neven en hun moeder weer bij elkaar, hoor. Haha, het wordt zo voorspelbaar.
(En een beetje blind voor de behoeften van de mensen voor wie zij het vanuit hun ivoren toren op denken te nemen trouwens. Zie zo ongeveer alle recente verkiezingen)
Eens met Hartmann hier.
Jan van Oort schreef op 6 november 2024 om 09:53
Alle belangrijke verkiezingsuitslagen van het afgelopen jaar: wie met radicale woke-plannen ingaat tegen het gezonde verstand van de meerderheid van westerse bevolkingen verliest. De kiezer is niet dom. Goede les voor 90% van de media en vele instituties. Maar ze gaan opnieuw niets leren. Vanavond bij de talkshows: huilende linkse mensen die ‘dit niet zagen aankomen’. En niet één analist die dit kan duiden.
KB schreef op 6 november 2024 om 11:09
Haha, een tweetje van Wierd Duk letterlijk copy-pasten – zonder bronvermelding. Lekker gewerkt Jan!
Anonymous schreef op 6 november 2024 om 10:49
If it’s OK for these staff members to use their university position to promote their (rather left-leaning) political views, then it should also be OK for a right-winged cabinet to cut funding to the universities.
Pieter schreef op 6 november 2024 om 11:28
In de VS, de bakermat van woke, is het op z’n retour. Het keerpunt was een hoorzitting in het Huis van Afgevaardigden in december vorig jaar, waarin Claudine Gay, de rector magnificus van Harvard werd ondervraagd over het antisemitisme op Harvard, samen met Sally Kornbluth, rector magnificus van het Massachusetts Institute of Technology, en Liz Magill, rector magnificus van de University of Pennsylvania. Hun getuigenis was een blamage. Op de vraag of oproepen tot Jodengenocide indruist tegen hun gedragsvoorschriften, faalden zowel Gay als haar mederectoren erin te antwoorden met een volmondig JA. De uitzending werd meer dan een miljard keer bekeken en door commentatoren gefileerd.
Veel vermogende Amerikanen, belangrijke sponsors van de universiteiten, trokken zich terug. Harvard verloor meer dan een miljard dollar aan donaties.
Inmiddels is het ook overgeslagen naar bedrijven. Ze stoppen met diversiteitsbeleid en ontmantelen hun DEI-council.
Jerom schreef op 6 november 2024 om 13:51
“Minder steun voor kritische stemmen schaadt de universiteit” – behalve als die stem van Frank Hartmann is. Die moet blijkbaar collectief door meer dan 70 Radboud-medewerkers worden afgekeurd. Zien ze zelf niet in dat ze hiermee het gevaar van de ‘woke’-ideologie in een notendop demonstreren?
RD schreef op 6 november 2024 om 15:21
Exact.
APK schreef op 7 november 2024 om 11:13
Wat een onzinvergelijking. Hartmann heeft het over bezuinigingen in geld en tijd, niet over ideologische steunbetuiging.
Medewerker schreef op 7 november 2024 om 16:18
Laten we niet vergeten dat alleen zo’n artikel al een enorme impact heeft op gemarginaliseerde studenten en medewerkers die baat hebben bij een inclusieve universiteit. Het lijkt erop dat Frank Hartmann alleen maar denkt vanuit zijn eigen bevoorrechte positie. Hij zit wel goed met zijn vaste baan en witte privileges. Beseft hij zich dat racisme, queerfobie en seksisme nog steeds aan de orde van de dag zijn?
Anonieme student schreef op 8 november 2024 om 06:57
Wat is die “enorme impact” dan als ik vragen mag?
Andere medewerker schreef op 20 november 2024 om 23:03
Het lijkt erop dat je Hartmann’s oorspronkelijke artikel of niet hebt begrepen, of, waarschijnlijker, niet hebt gelezen. Tegelijkertijd stel je je op als degene die bepaalt wat een ‘inclusieve’ universiteit zou moeten zijn. Maar hoe inclusief is het om geen ruimte te bieden voor Hartmann’s mening? Heeft hij niet hetzelfde recht op inclusie?
Je spreekt over “gemarginaliseerde” medewerkers, maar de collectieve afwijzing van Hartmann’s artikel laat ironisch genoeg zien dat hij degene is die momenteel in de marges verkeert. Jij en anderen vertegenwoordigen daarentegen de mainstream opinie, een mening die zonder weerstand geuit kan worden binnen de universitaire wereld.
Daarbij maak je gebruik van ad hominem-argumenten en doe je aannames over iemands privileges op basis van huidskleur. Hoe valt dat te rijmen met je stelling dat racisme een groot probleem is? Het is werkelijk opvallend hoe weinig consistentie hier te vinden is.